Wederom veel regen

4 juli 2021 - Pendé, Frankrijk

Quend – Pende 42 km

Het weerbericht van gisterenavond komt vanochtend uit. Het regent en dat duurt de hele ochtend. We draaien ons nog een paar keer om en overleggen wat te doen. De camping is zo weinig inspirerend dat Erik wel verder wil. Om 11.15 uur is het vrijwel droog als we wegrijden. Helaas begint het even later toch weer te regenen. Onze route gaat wel over een mooi fietspad richting Le Crotoy. Dat ligt aan de Somme daar waar hij de zee instroomt. Helaas regent het nog steeds. Een markt langs de kade van de Somme ziet er stil en verregent uit. In de plaatselijke Petit Casino slaan we proviand in voor de avond. Als we naar buiten komen is er een werkelijke wolkbreuk. Een enorme hoeveelheid water komt uit de lucht en wij wachten armoedig onder het smalle afdak van de winkel. De weg stroomt vol met water. Als het voorbij lijkt fietsen we weg, maar het spettert nog steeds. Gelukkig komen we een goed afdak tegen, waar we nog even wat comfortabeler kunnen schuilen. Als het wat droger wordt zie je iedereen naar buiten komen, want het is een mooi plaatsje en ligt aan een bijzondere baai die met eb helemaal droog komt te staan. Er staan mensen klaar om aan een soort wadlopen te doen. Het is een bijzonder mooi stukje natuur. Gelukkig trekt het nu open. Wij fietsen nog wel een half uur in de regen. In Saint Valerie sur Somme wordt een stoomtrein al 50 jaar door vrijwilligers in leven gehouden. Juist dit weekend wordt dat gevierd. Stoomtreinen rijden af en aan en wij genieten van wat we zien. Nu het droog is willen we naar een camping toe om ons natte spul te laten drogen. Als we bij de camping municipal van Pende aankomen is de receptie al vanaf 12.30 uur gesloten. Jannie hakt de knoop door en zegt we gaan hier gewoon staan en dan zien we morgen wel. Aldus geschiede. Als ons grondzeil ligt te drogen facetimen we even met onze kleinzoon (en met Mark en Lisanne). Hij zit in de schommel en zwaait naar ons. Daarna bouwen we droog op en als we klaar zijn trekt een behoorlijk onweersbui over ons heen. Wij gebruiken de tijd voor een douche. Uiteindelijk wordt het droog en kunnen we nog van een fris avondzonnetje genieten. Het was wel weer een dagje met heeeel veel regen.

1. Hans Koudijs:
    5 juli 2021
    die stoomtreinen was ook wat voor mij geweest
  2. Jannie en Erik:
    5 juli 2021
    Dat was zeker het geval. De trein rijdt overigens het hele jaar, maar het bijzondere niveau dat er veel verschillende treinen op het traject reden. Wij hebben tenminste zes verschillende gezien.
  3. Leen Dekker:
    5 juli 2021
    Het zit niet erg mee qua weer. Maar het contact met Sev maakt veel goed. Wij hebben hem donderdag en vandaag jullie foto's laten zien....hij vindt dat heel interessant. Wij weten niet hoe hij jullie precies noemt, maar jullie zijn oma Jannie en opa Erik, voor nu 😜
  4. Jannie en Erik:
    5 juli 2021
    Leuk dat je met Sev onze foto’s bekijkt😂