Kamperen op het voetbalveld van VV Bracquemont

5 juli 2021 - Bracquemont, Frankrijk

Pende – Bracquemont 73 km

Het blijft wat eentonig, maar bij het wakker worden regent het weer. Gelukkig niet zo hard, dus we pakken ons boeltje op en gaandeweg wordt het gelukkig droog. Eerst moeten we naar de bakker fietsen voor ontbijt. Dan gaan we terug naar de route. Bij le Hourdel komen we aan de uiterste punt van de ‘andere’ kant van de Somme baai dan waar we gisteren in de hoosbui zaten. Het is een prachtig soort waddengebied. We spotten voor het strand wel 6 zeehonden. Helaas blijven de koppies net niet lang genoeg boven water voor een goede foto, maar wij staan er lang naar te kijken en te genieten. Ze zijn zo dichtbij. We fietsen verder vlak langs de kust. Even verder gaan we iets landinwaarts. We komen op een onverharde weg, waar de regenval van gisteren duidelijk zijn sporen heeft achtergelaten met grote plassen. Dan gaan we richting Ault, waar de krijtrotsen beginnen en we dus naar boven mogen klimmen. Zo gaat het steeds op en neer. Bij ieder dorpje gaan we naar zee hoogte om dan vervolgens het dal weer uit te moeten klimmen. Bij Le Treport schijnt zowaar een heerlijk zonnetje. We lunchen er en drogen gelijk ons grondzeil op het keien strand. Na de lunch krijgen we een drie kilometer steile klim het dal uit. We willen vandaag zo dicht mogelijk bij Dieppe kamperen en hebben een Air Naturelle op het oog uit onze campingapp ‘Archies’. Bij de laatste supermarkt voor de camping halen we de boodschappen voor het diner, zodat het extra gewicht zo kort mogelijk meegetorst hoeft te worden. Erik zoekt nog even telefonisch contact met de Air Naturelle en er is plaats voor ons. Als we op de plek komen die onze campingapp aangeeft is er geen camping te zien. Wel een boze oude man die ons wegstuurt. Nogmaals bellen met de camping, maar ons Frans en hun Engels kunnen elkaar niet uitleggen waar we heen moeten. Als we het aan een inwoner van het dorp vragen fronst hij zijn wenkbrauwen. De naam van de Air Naturelle zegt hem niets, maar hij fietst voor ons uit naar de ‘Marie’ om het daar maar eens te vragen. De gemeentesecretaris komt hoogstpersoonlijk naar buiten en spreekt een aardig woordje Engels. Dat komt de conversatie ten goede.  Ook hij kent de camping niet en dus wordt de burgemeester geraadpleegd (achter de gesloten deur). Ook die kent de camping niet, maar biedt aan dat we op het tegenover het gemeentehuis gelegen voetbalveld wel voor een nacht kunnen kamperen., want er komt veel regen aan en we zijn nu allemaal toch een Europa. Wij nemen dit genereuze aanbod met beide handen aan. De gemeentesecretaris brengt ons de sleutel van het hek van het voetbalveld en vraagt ons het hek achter ons te sluiten, dan staan we veilig. Als bonus krijgen we ook de sleutel van de kleedkamers en kantine mee, zodat we het toilet en de warme douche kunnen gebruiken. Wij staan helemaal perplex van zoveel aardigheid en vertrouwen. Als we morgenvroeg vertrekken moeten we de sleutels maar in de brievenbus gooien. Niemand maakt ons nog wijs dat de Fransen zo stug en niet aardig zijn!

NB. Gelukkig is dit pas de eerste keer dat de Archies app ons in de steek laat. Dit is een geweldige app met 35.000 campings in heel Europa, die wij op onze fietsreizen al jaren gebruiken.

1. Bea:
    5 juli 2021
    Geweldig haha, wat eenn stunt om te kamperen op het voetbalveld😂