Berlijn 2

24 juli 2023 - Berlijn, Duitsland

Lekker buiten voor het hostel ontbijten. Uitgebreid buffet en heerlijk temperatuurtje, een goed begin van de dag. Na het ontbijt gaan we verder met ons fietsrondje. We fietsen eerst naar Schloss Bellevue, de woning van de Bondspresident. Daarna komen we bij de Siegensaule, een overwinningsmonument gebouwd in 1864 ter ere van de overwinning in de Duits-Deense oorlog.

Dan fietsen we naar de Gedächteniskirche. Deze kerk liet keizer Willem 2 bouwen ter ere van zijn vader Willem 1. In de tweede wereldoorlog kreeg de kerk het zwaar te verduren. Na de oorlog is er een wedstrijd gehouden om de kerk opnieuw te herbouwen en het bestaat nu uit drie gedeelten. Het werd in 1961 geopend vlak na het bouwen van de muur. Het is tegenwoordig vooral ook een oorlogsmonument. We fietsen de Kurfustendamm verder af en gaan dan richting de 'Topografie van de terreur'. Hier huisden ooit de Gestapo, SS en het Hauptsicherheidshauptamt of RSHA. Aan het eind van de oorlog werden de gebouwen verwoest en in de periode tot 1956 afgebroken en raakten in de vergetelheid. Vanaf 1970 kwam er weer belangstelling voor deze plek en in 1987 werd een documentatiecentrum ingericht wat informatie verstrekt over de vanuit deze plaats georganiseerde misdrijven van het Derde Rijk. In 2010 werd het huidige centrum geopend en is er een permanente tentoonstelling over de opkomst en neergang van het Derde Rijk en de gepleegde misdaden. Ook is er een tentoonstelling over de gevangenis en de martelingen van de Gestapo. Erg indrukwekkend allemaal weer.

We fietsen verder naar Checkpoint Charlie. De bekendste grensovergang tijdens de tweedeling van Berlijn. Hier stonden in oktober 1961 tijdens de koude oorlog Russische en Amerikaanse tanks tegenover elkaar. Dan is het tijd voor koffie met koek. Erik neemt dit keer een klein koekje, want hij heeft al een goed ontbijt gehad...... Na de koffie komen we bij het herdenkingsmonument voor de Joodse slachtoffers van de tweede wereldoorlog. En daarmee eindigt onze fietstocht door Berlijn en gaan we terug naar het Hostel om de fietsen daar te stallen. Dan gaan we met de U-bahn naar de Alexanderplatz en de Televisietoren. We winkelen in het winkelcentrum Alexa. Een drie verdiepingen hoog overdekt winkelcentrum met een winkeloppervlak van 56.200 m2. We sluiten het bezoek aan Alexa af met een ijsje en lopen dan naar de Friederichstrasse. Hier zitten veel luxe winkels, zoals o.a. La Fayette.

Inmiddels hebben we honger en bij een Italiaans restaurant op 'Unter den Linden' eten we een heerlijke pizza. Nog even het laatste stuk terug naar het hosten en dan de beentje omhoog. Uiteindelijk hebben we vandaag 15 km gefietst en bijna 16 km gelopen. We hebben een goede indruk van Berlijn gekregen. Heerlijke stad om te fietsen en een hele bijzonder geschiedenis. Morgen om 7.11 uur stappen we in de trein die ons in een keer naar Deventer brengt. Onze reis duurde precies 1919 km.

Bedankt voor jullie meelezen en alle leuke reacties!

Jannie en Erik

1. Leen Dekker:
    24 juli 2023
    Leuke herkenningspunten in jullie verslag van Berlijn. Mooie stad inderdaad met een indrukwekkende historie. Wel thuis morgen.
  2. Bea:
    25 juli 2023
    Bedankt voor het mee beleven van jullie fietsreis naar Berlijn, echt leuk weer! Goede terugreis, groetjes, Bea