Drie rivieren: Moezel, Rijn en Lahn

10 augustus 2021 - Obernhof, Duitsland

Guls – Obernhof  51 km

Ja hoor…. als we wakker worden :spetters op het dak. Gelukkig is het om 9.00 uur droog en begint de zon te schijnen. Tentje drogen en inpakken en we zitten weer op de fiets. Al snel zijn we in Koblenz en het verplichte nummer is daar de Deutche Eck, de plaats waar de Moezel in de Rijn stroomt. Voor de rest laten we Koblenz voor wat het is. Twee jaar terug hebben we de stad al beter bekeken. Via een klein stukje Rijn fietsen we naar de Lahn. Precies op de plek waar de Lahn de Rijn instroomt drinken we koffie. De achterband van Jannie wil zich niet goed in de velg zetten, waardoor er een soort slinger in haar wiel blijft. Dat fietst niet fijn en de fietsenmaker blijkt een kilometertje van de koffieplek te zitten. Dus daar gaan we eerst maar naar toe. Hij kan mechanisch de band even heel hard oppompen, waardoor hij goed op zijn plaats schiet. Dan weer wat lucht eruit en Jannie kan weer fijn verder fietsen. Service van de zaak! Dan fietsen we het Lahntal in en dat geeft direct een ander sfeer. Het is smaller, rustiger en meer natuur. Het is gelijk een mooi stukje fietsen naar Bad Ems. Deze plaats is onlangs op de Unesco werelderfgoedlijst geplaatst. Het is een kuuroord vanwege de bijzonder warme bronnen, met mineraalrijk water. Vroeger kwam hier de bourgeoisie, waaronder keizer Wilhelm en ook ons koninklijk huis werd hier vertegenwoordigd door Willem I. De plaats is mooi, maar het warme bronwater smaakt vies. We fietsen verder naar Nassau. Hier komen we achtereenvolgens drie campings tegen. De eerst nemen we gelijk, maar als we rondfietsen om een plek uit te zoeken voelen we ons niet prettig en aangezien we keus hebben, halen we ons reeds betaalde campinggeld weer op en fietsen naar de volgende. We hebben immers keuze…. Helaas blijkt deze camping ook niet helemaal jofel, dus de laatste moet het worden. We kamperen mooi aan de Lahn, maar staan een kilometer van het toiletgebouw en we moeten helaas concluderen dat deze streek blijkbaar geliefd is bij mensen die op een andere manier vakantie houden dan wij. Laten we het maar op volks houden. Maar dat hoort ook bij fietsen: dat je het soms moet nemen zoals het komt. Het geeft je nieuwe ervaringen. Vaak zijn die leuk en soms wat minder. Maar je beleeft daardoor ook dingen die je anders nooit zou beleven. En hoog boven ons waken de nonnen over ons vannacht.