Langs de kust naar Quend

3 juli 2021 - Quend, Frankrijk

Saint Etienne au Mont – Quend  76 km

De camping heft geen broodjesservice, dus gaan we zonder ontbijt op pad. De dame van de receptie heeft het lilajurkje vervangen voor een oranje rokje. Iets langer dit keer, maar nog wel net zo strak. We hebben op internet gezien dat het volgende dorp Condette een goede bakker zou moeten hebben. Nu, dat blijkt helemaal te kloppen. De heerlijkste pain au raisin en pain chocolat lachen ons toe. Ook diverse keuzes gewoon brood en als klap op de vuurpijl heerlijk taartjes. We slaan een voorraadje in. Bij de plaatselijk Carrefour halen we vervolgens nog de laatste benodigdheden voor de lunch en dan zijn we klaar voor de dag. We komen gelijk langs een mooi kasteel.  Even later zien we een geschikt bankje om ons ontbijt te nuttigen. We genieten van de heerlijkheden. Het is lekker fietsweer, maar vanaf 10.30 uur gaat het regenen. Gelukkig niet echt hard, maar wel regent het tot 12.30 uur. We fietsen terug richting de kust. Bijj Etaples komen we langs een Britse begraafplaats uit de 1e wereldoorlog. Etaples had in de 1e wereldoorlog het grootste Britse legerkamp ter wereld. 11.000 slachtoffers liggen er begraven. We fietsen langs de haven en gaan dan de brug over richting Le Touquet- Paris Plage. Het heeft een mooi oud centrum met grandeur. We schuffelen lekker met de menigte rond. Bij Merlimont zien we op de parkeerplaats wel een heel bijzondere collega fietser. Een driewielfiets met aanhanger volledig volgehangen met en aangedreven door zonnepanelen. Het blijkt een Belg te zijn die zelf dit geheel gebouwd heeft. Hij volgt de kustlijn tot aan Bordeaux en gaat dan via het binnenland terug.  In een hoekje spotten we nog een bijzondere fietser. Een Fransman uit Picardie samen met twee honden en een volle aanhanger. Hij is handwerker en verkoopt de dingen die hij maakt. Zomaar weer twee mooie ontmoetingen. We fietsen lekker door en besluiten vandaag tot Fort Mahon te gaan. Uiteindelijk wordt het Quend. Helaas begint het om 16.00 uur vies te regenen. Eerst schuilen we nog in het toiletgebouw van de camping, maar uiteindelijk bouwen we ons tentje toch maar in de regen op. Als we gedoucht zijn, is de regen weg en schijnt er een mooi zonnetje. Dat blijft zo de rest van de avond.

1. 4 juli 2021
    Wat een leuk om jullie verhalen te lezen.
    Stoere bikkels zijn jullie hoor.
    Hoop dat de regen nu eens wegblijft