Over de spoorlijn

6 juli 2021 - Forges-les-Eaux, Frankrijk

Bracquemont – Forges les Aux 69 km

Na een goede nacht op het voetbalveld en een ontbijt in de dug-out fietsen we eerst naar Dieppe. In Dieppe begint een nare dikke miezerregen. We bezoeken er de kathedraal, waar een mis wordt gehouden voor pelgrims. We hebben gisteren besloten dat we de kust gaan verlaten. Bij Dieppe kunnen we een route oppakken die van Londen naar Parijs loopt. Vlak voor Parijs kruist die route de St. Jacobsroute die we dan naar Tours zullen gaan volgen. Net buiten Dieppe begint de ‘voie verte’ die over een oude spoorlijn loopt. Die zullen we vandaag meer dan 60 km volgen. Het is een mooi fietspad. Het voordeel van een fietspad over een oude spoorlijn is dat het klimmen en dalen heel geleidelijk gaat. Ook fiets je vaak wat beschutter, omdat er veel bosschages langs het spoor staan. Dat komt vandaag wel goed uit want er staat een zeer harde wind van windkracht 5-6. Ook de temperatuur is met max 17 graden niet hoog voor de tijd van het jaar. Het nadeel van het fietsen over een spoorlijn. Is dat het op den duur saai wordt. Je gaat de hele tijd rechtdoor en fietst meestal achter de dorpjes langs. We fietsen van de kust af het binnenland in en dat betekent dat we vanaf 0 meter naar ca 160 meter hoogte fietsen. Dat gebeurt voornamelijk in het 2e deel, dus veel ‘vals plat’. Ieder half uur worden we vandaag getrakteerd op een bui regen. De route is landschappelijk wel mooi, want het glooit de hele tijd en af en toe komen we iets interessants tegen. Al met al zijn we het constante vals plat, de harde wind en de regenbuien in Forges les Aux meer dan zat. We zijn gewoon vermoeid vandaag en zoeken om 15.00 uur de camping op. Als het spulletje weer staat en de douche ons opgefrist heeft, gaan we naar het stadje om inkopen te doen. Na terugkomst vallen we beiden even lekker in slaap (de oude dag zullen we maar zeggen). Na ons slaapje volgt het dagelijks ritueel van het ontkurken van de wijn. Buienradar zegt ons dat we moeten gaan starten met koken en het lukt ons net om voor de bui het eten op te hebben. Bij de borrel hebben we besloten dat we onze spiertjes morgen een rustdag gunnen.