Een mooie route

21 juli 2021 - Santenay, Frankrijk

Palinges – Santenay 73 km

Met een mooie zon staan we op. Besteld brood halen bij de receptie en nog even genieten van het mooie plekje. Onze route vandaag begint heuvelachtig. We rijden over mooie Franse weggetjes en klimmen verder omhoog tot Saint Vallier. Daarna dalen we via een mooi weggetje naar Montceau les Mines. Het stadje dankt zijn naam aan de steenkolenmijnen die in de 19e eeuw het stadje veel economische groei bracht. We halen er boodschappen en drinken aan het plan d’eau lekker koffie. Daarna gaan we het laatste gedeelte klimmen. We fietsen weer langs het canal central wat zijn hoogste punt bereikt bij Montchanin. Daar zijn ook waterbekkens om het kanaal gevuld te houden. Daarna zakken we met het kanaal mee en dalen we af in het dal van Dheune. In Saint Leger sur Dheune is de laatste supermarkt voor we onze eindbestemming bereiken en dus kopen we daar ons diner. Op de camping vinden we een mooi plekje. Naast ons komt een Franse vrouw met haar zoon staan die ook fietsen. Haar zoon heeft een lekke band gehad en ze vraagt Erik om de binnenband te vervangen. Natuurlijk wil Erik dat. Het is niet een hele moderne fiets dus het wiel eruit halen heeft even wat voeten in de aarde, maar na een half uurtje is alles gepiept. Inmiddels heeft Jannie het eten gekookt en de fietsenmaker kan dus zo aanschuiven. Een goed einde aan een heerlijk fietsdagje.

1. Leen Dekker:
    21 juli 2021