Glamping voor fietsers

20 juli 2021 - Palinges, Frankrijk

Gilly su Loire – Palinges  65 km

We worden uitgezwaaid door Bert. Wat was het leuk op la Montgarnie! We dalen eerst lekker af naar het kanaal, waar we de eurovelo 6 weer oppakken. Het gaat weer pal langs het canal latorial de la Loire. We mijmeren over hoe het moet zijn geweest in de tijd dat dit kanaal werd gegraven. Toen waren er nog weinig machines en ging het meest gewoon met de hand. Er is maar liefst 16 jaar aan het kanaal gewerkt, voordat het in 1836 werd geopend. In Digion moeten we veel moeite doen om een bakker te vinden die open is. Gelukkig lukt het toch en is de koffiekoek weer gewaarborgd. We gaan terug naar de Loire waar we koffiedrinken. Hierna verlaten we definitief de Loire. We fietsen nu langs het canal du Centre, wat de Saone met de Loire verbindt. Het canal loopt midden door Paray le Monial, waar wij de stad even in fietsen. Het is een bedevaartsoort. In een kapel ligt het lichaam van Margaretha-Maria Alacoque die tijdens haar leven de devotie van het heilige hart uitdroeg. Ook is het een tussenstation op weg naar Santiago. De mooie basiliek wordt door ons bezocht. Het valt ons op dat het vooral erg rustig is. Het is inmiddels warm (28 graden) geworden. In het park zoeken we een schaduwplekje voor de lunch. Daarna is het nog ruim 20 km naar Palinges. We fietsen nu niet meer langs het canal en moeten wat klimmen. We moeten erg wennen aan de warmte. We hebben wel vaker in de hitte gefietst, maar nu is het verschil met vorige week groot. Palinges heeft een leuke kleine camping en heeft een apart gedeelte voor fietsers. Deze plaatsen zijn helemaal ingericht voor fietsers met een hek om de fietsen tegen aan te zetten. Ieder plaats een stroompaal met een gewoon stopcontact, watertappunten en iedere plaats heeft ook een beschaduwde picknick tafel. Bovendien mogen de fietsers gratis gebruik maken van een koelkast en de wasmachine. Echt glamping voor fietsers dus. Wij zijn zo toe aan koelte dat we even lekker gaan zwemmen. We sissen gewoon als we het water ingaan. Bij het barretje kopen we ons dagelijks medicijn. Dit keer is het een rode bourgogne. Die smaakt heerlijk bij onze pasta.