De eerste klimmen

2 juli 2021 - Saint-Étienne-au-Mont, Frankrijk

Cap Blanc Nez – Saint Etienne au Mont 56 km

We staan met een zonnetje op en genieten tijdens ons ontbijt nog even van het geweldige uitzicht. Vandaag moeten onze klimspieren ontwaken, want na bijna 2 weken vrijwel vlak gefietst te hebben, mogen we vandaag onze eerste klimmen beleven. We starten gelijk met een klimmetje van 4 km. Vandaag worden we echt getest met klimmen tot 11%. De beloning van klimmen is altijd het uitzicht. Na de klim gaat het nog wat op en neer en uiteindelijk dalen we af naar Wissant. Een mooi klein gezellig badplaatsje, waar we de inkopen voor de lunch kunnen doen. Erik krijgt bericht dat hij de opleiding ‘Talentherkenning in de sport’ goed heeft afgesloten, dus vanavond drinken we daar een flesje wijn op. We besluiten even het ommetje te maken naar Cap Gris Nez. Het landschapspark waar we doorfietsen heet ‘entre deux caps’. Cap Gris Nez doet zijn naam eer aan. Net als wij er zijn trekt het dicht en wordt het grijs. Verder vinden wij het in ieder geval minder interessant dan Cap Blanc Nez. Maar goed dat oordeel kunnen we alleen maar geven, omdat we er zijn geweest. De omweg is dus niet voor niets geweest. Via een mooie route langs velden en wegen komen we vervolgens in Wimereux. Dit is werkelijk een prachtige authentieke badplaats. Heel veel oude huizen geven een fantastische uitstraling. Bovendien heeft het een mooie boulevard en strand. Aan die boulevard houden we halt voor de lunch. Na de lunch hebben we een klim naar Boulogne sur Mer. Groter, drukker en minder mooi dan de vorige twee badplaatsen. Boulogne uit krijgen we een heel pittige klim. Eenmaal boven kijken we uit op een mooi viaduct wat over het dal loopt. De laatste kilometers naar de camping fietsen we vlot weg en om 16.00 uur melden we ons bij een vrijwel lege camping municipal. Ongelooflijk dat het hier zo rustig is, want het is een super kleurige camping op slechts enkele kilometers van zee. De dame van de receptie heeft een behoorlijke omvang en een heeeel kort lila jurkje aan. Zo kort dat Erik Jannie naar binnen haalt om ook haar te laten genieten van deze bijzondere verschijning. We zetten ons boeltje weer op en trekken de fles open. Wij genieten van de stilte.

1. Erik:
    2 juli 2021
    Fotootje van dat lila jurkje kan ik niet vinden.
  2. Jannie en Erik:
    3 juli 2021