Een grijze dag

29 juni 2021 - Grand-Fort-Philippe, Frankrijk

Middelkerke naar Grand-Fort-Philippe  88 km

Bij het wakker worden horen we weer tikken op de tent. Dat was niet de bedoeling. Erik fietst naar het dorp voor brood. De tent wordt kletsnat ingepakt en in de regen fietsen we weg. Uiteindelijk blijft het regenen en miezeren tot 12 uur. We fietsen eerst naar Nieuwpoort. Het beoogde veer vaart pas vanaf 1 juli dus we moeten de ‘lange’ route nemen. We komen langs het monument van de slag om Nieuwpoort. In de 1e wereldoorlog is hier hard gevochten. Als we de rivier de IJzer naar zee volgen zien we opeens 6 zeehonden liggen. Dat is voor ons wel een bijzonder gezicht. Vervolgens gaat het via Koksijde naar de Panne. Na de Panne gaan we de grens naar Frankrijk over. Helaas is er niemand die ons spontaan ontvangt. Het valt op dat hier het toerisme in een keer ophoudt. Daar waar de Belgische kust helemaal volgebouwd is en helemaal leeft van het toerisme, is het net over de grens rustig en zijn de plaatsjes aan zee nog nauwelijks badplaatsen te noemen. Tot Duinkerken fietsen we over een voormalige spoorweg. Voor Duinkerken moeten we beslissen of we nog verder willen, want de volgende camping is ten minste 35 km verder. Inmiddels hebben we al 50 km op de teller staan. Omdat het nog maar half drie is besluiten we maar verder te fietsen. Langs Duinkerken is weinig leuks te beleven aan de fietsroute. Het gaat echt door een stedelijk gebied en is saai. Na Duinkerken komen we weer door het groen. Erik ziet op de GPS dat we een stuk kunnen afkorten. Helaas blijkt de weg die hij gezien heeft geen spoorwegovergang te hebben. Die moeten we dan maar zelf maken. Gravelinges is een volledig omwalde plaats. We halen er proviand voor het avondeten. Dan mogen we het laatste stuk pal tegen de wind in terug naar de zee. We komen op de camping municipal, waar we een mooie plek incl wifi en warme douche krijgen voor 8,50 euro. Het is inmiddels half zes en we hebben 88 km op de teller. We zetten ons spulletje weer op en na de warme douche nemen wij een lekker wijntje.

1. Leen Dekker:
    29 juni 2021
    Wees maar blij dat niemand jullie spontaan ontvangt in Frankrijk, voor je het weet moet je nog een negatieve test laten zien :-)