Terug naar het vaste land

14 juli 2023 - Loissin, Duitsland

Vandaag gaan we het laatste stuk van Rugen doen. Vanaf de camping mogen we al gelijk met een bijzonder veer. Een grote roeiboot zet ons en de fietsen over. Er vaart nog een Duitse mevrouw met ons mee. Het plekje is heel bijzonder en de sfeer zo 's morgen vroeg maakt het compleet. Dan gaan we op weg richting Putbus. De route gaat weer door een glooiend  landschap. we komen langs een plaats uit het stenen tijdperk en de kleine plaatsjes maken de route afwisselend. Bij de ingang van Putbus is een attractie voor kinderen in de vorm van een omgekeerd huis. Het ziet er bijzonder uit. Putbus is gebouwd boven op een heuvel. Wilhelm Malte 1 liet in 1826 het circus aanleggen. Een cirkel van woningen met in het middenin een vast patroon van de tuinen.

Na Putbus fietsen we over een voormalige spoorweg. We komen langs het geboorte huis van schrijver E.M. Arndt. Dan komen we bij Glewitz bij het veer ons terug brengt naar het vaste land. Aan de overkant lunchen we de aan de haven. Dan gaat de route over een heel smal pad langs de oever. Het is hobbelig en zo lastig te fietsend dat we besluiten een alternatieve route te zoeken. Vlak voor Greifswald halen we boodschappen en scoren we gas. We zitten inmiddels weer op de Hanze route en Greifswald is de eerste Hanzestad die we nu weer aandoen met een prachtige Dom en een mooi centrum.

Na Greifswald komen we in Eldena waar een grote kermis is. De route is afgesloten hiervoor en alleen als we 10 euro entree betalen mogen we er door. Maar de dame geeft een alternatief aan en dus fietsen we een stukje terug en om. Na het feest komen we bij de camping. De camping heeft een groot hek er omheen, maar een gast laat ons via een fietshekje binnen. De beheerster maakt hem duidelijk dat dat niet de bedoeling is en ze maakt ons duidelijk dat ze vanwege het feest helemaal vol zit.Het is inmiddels 17.00 uur en dat betekent dat we 11 km verder moeten naar de volgende camping. Gelukkig heeft die wel plaats. Berlijn heeft vandaag vakantie gekregen en je merkt het aan de sfeer op de camping. Dit is echt een strandcamping waar ook groepen jongeren met elkaar staan. Ze zijn in een uitgelaten stemming vanwege de start van de vakantie.