Het eiland Usedom

15 juli 2023 - Kamminke, Duitsland

De jeugd heeft zich netjes gedragen vannacht. Dus we hebben best goed geslapen. Naast ons stond nog een Nederlander. Hij is acteur en treedt op als 'meneer Boom'. Hij maakt kindervoorstellingen over de natuur en is op weg naar een oerbos op de grens van Polen en Bellarus. Het is warm vandaag en herstuk tot aan Wolgast gaat over vervelende wegen. Erik heeft wat last van de warmte en heeft Jannie tot de koffie nodig om hem 'voort te slepen'. De route is wat saai en gaat veel over onverharde stukken en beton stroken. Na Wolgast fietsen we het eiland Usedom op. We fietsen nog een stukje verkeerd, maar in Molschow pakken we de route weer op. We drinken koffie naast een vlooien marktje. De plaatselijke bevolking ontmoet elkaar daar. Omdat het warm is bedenken we dat we wel gelijk op een camping kunnen gaan staan en dan naar het strand. De eerste de beste camping ontvangt ons bot. Nicht reserviert? Kein Platz! Niet zo raar dat er geen plaats is, want Berlijn heeft vakantie gekregen en die vieren graag op dit eiland vakantie.

Dat idee laten we dus vieren. Het fietspad loopt net achter de duinen over het hele eiland. Er zitten wel soms steilen hellinkjes in van 16%. Dat is wel, heftig. Bij Uckeritz lunchen we op het strand en gaan we even lekker zwemmen. We hebben al een paar keer zonder succes contact gezocht met onze beoogde camping. Omstreeks vier uur fietsen we verder want we moeten nog zo'n 25 km. De badplaatsen op Usedom zijn netjes en een beetje mondain. Er staan langs de kust allemaal prachtige villa's uit de 18e eeuw. In Ahlbeck willen we boodschappen halen en vlak voor de winkel glijdt Erik met fiets en al onderuit door los zand. Gelukkig gaat het goed. Nadat we boodschappen hebben gedaan moeten we nog 11 km naar de camping en dat blijkt ook nog een paar pittige hekjes voor ons in petto te hebben. Maat om 18.00 uur komen we dan toch bij de camping in Kamminke. Het is heeft een leuk veldje voor trekkerstentjes en er komen veel fietsers. Ook het toiletgebouw is hagelnieuw en werkelijk schitterend. Deze camping hebben we dus zonder succes gemaild en een aantal keren gebeld vandaag....., maar gelukkig kunnen we er terecht. Kamminke ligt 200 meter van de Poolse grens.

's Avonds lopen we nog even naar het kleine haventje van Kamminke en scoren een ijsje. Langs het water lopen we terug naar de camping. We zijn moe van de dag en toe aan de 'liggende houding'.