Hobbeldehobbeldehobbeldehobbel

20 juli 2023 - Münchehofe, Duitsland

Zoals de titel al doet vermoeden was vandaag een hobbelige dag. Eerst gaan we van de camping naar Falkenberg om daar de route weer op te pakken. Er is nog een klein winkeltje, waar we gelukkig een paar broodjes voor de lunch kunnen kopen. Dan klimmen we omhoog naar het natuurgebied Gamengrund. Volgens ons routeboekje moet dit erg mooi zijn met veel kleine meertjes. We worden gewaarschuwd 'dat het pad niet altijd geweldig is, maar er zijn veel bankjes en schuilhutten om uit te rusten en de natuur vergoed veel'. Nou het pad was op bepaalde plaatsen volledig onbegaanbaar en overwoekerd. De gps route week af van de blauw-witte markeringen die we moesten volgen en het was ongelofelijk hobbelig. Dus in plaats van te genieten werd het echt een strijd om het bos door te komen. 11 kilometer lang hebben we dat volgehouden, maar toen we de laatste 3 km een andere mogelijkheid zagen, hebben we even snel onze eigen route gekozen. We ware volledig door elkaar gehusseld..

Gelukkig was er in Leuenberg een bakker en konden we koffie drinken. Erik vulde de energie aan met gebak, Jannie met een banaan. We volgden even een alternatief om de ergste hobbels te vermijden, maar de wegen zijn hier buiten de doorgaande wegen echt verschrikkelijk. Het zijn keien of wegen met grote gaten en fatsoenlijk fietsen is echt onmogelijk. We fietsen nu het natuurgebied de Märkische Sweiz in. Vanaf Protzel mogen we een stukje over de grote weg en we zijn gewoon blij dat we even 'glad' fietsen. In Grunow lunchen we op een bankje. We hebben het erover dat dit deel van Duitsland nog veel achterstand heeft. Het ziet er vaak nog triest en aftands uit. Voor Buckow mogen we nog weer 6 km over een keienweg. Buckow ligt aan een meer en doet zelfs gezellig aan. Er is sprake van enig toerisme. Wij doen er boodschappen. In de beperkte supermarkt is het nog even puzzelen wat we zullen eten, maar uiteindelijk kiezen we voor gebakken aardappelen, zalm en doperwten.

Dab fietsen we naar de camping. Dit is een kleine camping en de camping staat vol met zigeuners. We mogen er wel bij gaan staan, maar verkiezen er dan toch voor om naar een andere camping te fietsen. Dat betekent wel weer 6 km over onverharde hobbelwegen, maar we zijn in dit geval blij dat we nog keuze hebben. Deze camping ligt aan de Grosse Klobichsee. Als we er op fietsen staat er aangeven dat je 300 m door moet fietsen voor het kantoor. Daar aangekomen blijkt dat gesloten. Het is een camping met vooral vaste staanders in de vorm van een vereniging. We bellen het aangegeven nummer en kunnen uit een sleutelkluisje een sleutel voor het sanitair halen en twee douchemunten. We vinden een plekje op het trekkersveldje en rusten de rest van de middag uit van de inspannende dag. Het meer is prachtig en geweldig helder. We genieten van de ondergaande zon. We hebben maar 60 km gefietst vandaag, maar het was een van de vermoeiendste dagen van de hele vakantie.