Berlijn 1

23 juli 2023 - Berlijn, Duitsland

Vanmorgen vroeg regende onze tent nog even nat. We liggen wat langer in bed en ruimen in alle rust op. Uiteindelijk lukt het ons de tent toch vrijwel droog mee te krijgen. Dan gaan we op weg naar Berlijn. We volgen hiervoor de R1. Een van de langere fietsroute door Europa (o.a.Groot-Brittannië door Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en verder naar Rusland cq. Finland). We fietsen deels langs de Spree en af en toe door het bos. Het is zondag en lekker weer, dus er wordt druk gerecreëerd. We fietsen via Köpernick en na Köpernick komen we door volkspark FEZ. Hier drinken we op een bankje koffie, want de terrasjes zijn op zondagochtend hier nog gesloten.

Dan gaan we met een pontje de Spree weer over. Het wordt steeds een beetje drukke langs het water, maar we fietsen natuurlijk ook steeds dichter bij Berlijn. We fietsen Berlijn via de oostkant langs de Spree binnen en komen dan door het park Trepow. Hier is een gigantisch herdenkingsmonument opgericht in destijds Oost Duitsland ter ere van de 80.000 Russische soldaten die omkwamen bij de verovering van Berlijn.

Even verder steken we de Spree weer over en fietsen langs het deel muur wat er nog staat en helemaal als kunstwerk is ingericht. Dan fietsen we naar de Bernauerstrasse, waar het herdenkingsmonument voor de muur is ingericht. Ook is hier nog te zien hoe het gebied destijds was ingericht. We zijn er naar van om zoveel gevolgen van de tweede wereld oorlog in korte tijd te zien en te beseffen dat families in dezelfde stad, zomaar opeens van elkaar gescheiden waren. Dan fietsen we naar de Synagoge die na de oorlog volledig herbouwd is. Bijzonder dat ook in deze tijd dergelijke gebouwen nog beschermd moeten worden door de politie. In een parkje lunchen we. Bijzonder om te zien hoeveel verschillende type's mensen hier lopen, zitten of liggen. We zien helaas vandaag ook veel ontheemden.

We komen in de buurt van ons hostel en fietsen daar naar toe. Hostel Martas ligt op 450 meter van het Hauptstation in een rustige buurt. Het is een voormalig jeugdherberg, maar nu kan iedereen er terecht en er maken ook veel gezinnen gebruik van het hostel. We worden hartelijk ontvangen en ze hebben een mooi afgesloten schuur voor onze fietsen. Eventueel mogen de fietsen ook op onze kamer staan. We hebben een gezinskamer met twee bedden en een stapelbed. Een badkamer en een apart toilet. Een perfecte locatie om Berlijn te verkennen en dinsdag op tijd in de trein te zitten. Na de douche en een drankje trekken we te voet Berlijn in. We eten net buiten het stadion Berlijner worst met patat. Dan wandelen we door de wijk met regeringsgebouwen. Voor de Reichstag wordt aan de bestrating gewerkt. We lopen door naar de Brandenburger tor en lopen helemaal Unter den Linden af tot aan de Dom. Dan wordt het tijd om terug te gaan en als we terug zijn bij het hostel blijkt dat we nog even een ommetje van 9.5 km hebben gemaakt. Wij belonen onszelf met een kopje koffie. Nog even blog bijwerken en dan lekker slapen in een echt bed.

1. Maria:
    24 juli 2023
    Gut gemacht! Danke für die interessanten Berichte. Genießt den letzten Tag vor der Heimfahrt,
  2. Jannie en Erik:
    24 juli 2023