De Koningsstuhl

13 juli 2023 - Alt Reddevitz, Duitsland

Vandaag gaan we naar het Jasmund Nationaal Park. De rit er naartoe begint al met mooie uitzichten. In Lohme halen we bij de dorpsladen broodjes. Daarna fietsen we het park binnen. Het is stil en door het prachtige bos fietsen we naar een van de hoogtepunten van Regen: de Koningsstuhl. Een 118 meter hoge krijtrots. Als we bij de rots zijn aangekomen blijkt er een groot bezoekerscentrum te zijn gemaakt. De pendelbussen van de parkeerplaats verderop lozen hun reizigers er. voor 12 euro pp. Over de rots is een groot uitzichtpunt gemaakt in de vorm van een tennisracket. De mensenmassa trekt ons niet en we vinden een wandelpad rechts van de ingang wat naar drie prachtige uitzichtpunten leidt waaronder de Victoriasicht, vanwaar je de rots prachtig kunt zien. Er zijn maar een paar mensen en het uitzicht is fabelachtig. Na dit bijzondere stuk natuur fietsen we verder door het national park richting Sassnitz. Dit is nog steeds een grote vissersplaats en we dalen helemaal af naar de haven. Daarna klimmen we weer omhoog en komen we in een deel van het stadje , wat nog veel kenmerken uit de DDR tijd heeft met onaantrekkelijke flatgebouwen, betonwegen, gezamenlijke stalen waslijnen. Ook komen we langs de ferry haven. Hier houdt ineens het fietspad op en moet iedereen gewoon een stuk over de drukken weg fietsen.

Prora

Vervolgens komen we bij Prora. Een megalomaan project in 1935 gestart in opdracht van Hitler. Een 4,5 km lang hotelcomplex met 10.000 twee persoons kamers moest het worden, waar de sociaal democraten in badhotel 'Kraft durch freude' konden ontspannen en sterke zenuwen kweken na het harde werken. Door de oorlog is het gebouw nooit afgebouwd en lange tijd een storend element geweest. In de DDR tijd is het helemaal verpauperd. Na de wende is het staatseigendom geworden. Nu is het deels tot monument benoemd en een aantal delen zijn en worden herontwikkeld als jeugdherberg, horeca en een deel hotel.

Binz is de volgende badplaats en een schril contrast met Prora. Binz is dan een mondaine badplaats met hele luxe winkels en een prachtige promenade. Helaas gaat het regenen als we willen lunchen, dus dat doen we onder de overkapping van terras voor het Kurhaus. Na de regen gaat de tocht naar Sellin. Dit is het meest verschrikkelijke fietspad wat we ooit gefietst hebben. Betonplaten vol met gaten en daarnaast hele grote stenen. Het hobbelt en doet en je komt geen steek vooruit. Het gaat ook nog eens behoorlijk op en neer. Echt en drama ritje van 6,5 km. Sellin heeft een prachtige pier met badhuis. Na dit mooie plaatsje halen we boodschappen bij de Edeka. We hebben al een tijdje de stoomfluit van de 'razende Roland' gehoord maar nu krijgen we hem ook te zien. Helaas regent het dan zo hard dat een goede foto maken niet mogelijk is. Razende Roland is een stoomtreintje wat langs de kust elke dag de toeristen vervoerd. Na deze hoosbui fietsen we naar de camping die allemaal leuk terrasjes heeft, zodat iedereen zijn eigen plaatsje heeft.