Stormachtig aan de Oostzee

5 juli 2023 - Boltenhagen, Duitsland

Vanmorgen regent het dus we draaien ons lekker nog een keer om. We hebben geen zin om in de regen in te pakken. Als het even iets minder hard regent haalt Jannie de bestelde broodjes bij de receptie en ontbijten we vanuit de slaapzak. Rond 10.00 uur wordt het wat droger en doen we onze ochtend hygiene. Omstreeks 11.00 uur fietsen we weg. We moeten eerst naar het centrum van Lubeck om daar de route weer op te pikken. Als we de stad uitfietsen komen we over een smal pad langs de Trave. Het leidt ons door een mooi natuurgebied, waar we op een gegeven moment zelfss de vogels van de dijk moeten jagen. Wij vinden het ook een mooie plek voor de koffie!

Daarna komen we bij de Herrentunnel. Een tunnel onder de Trave door. Die tunnel is niet toegankelijk voor fietsers, maar daar heeft men een mooie shuttlebus voor geregeld. Fietsen worden door de chauffeur keurig op de aanhanger gezet. En de shuttlebus is ook nog een helemaal gratis. wat een service! Eenmaal aan de overkant gaat onze route naar Tarvermunde, waar wij het tijd vinden voor de lunch. Na de lunch mogen we dan nog een keer de Trave oversteken en nu is dat met de pont. Aan de overkant fietsen we voormalig Oost Duitsland binnen. We fietsen over de voormalig patrouilleweg langs de Oostzee. Het is stil hier en erg mooi. Inmiddels hebben wij de uitlopers van de storm die over Nederland is gegaan ook te pakken. Windkracht 5-6 duwt ons naar voren.

Dan komen we bij een groot berken kruis. Dit monument bij Cap Arcona staat voor een grote ramp uit de 2e wereldoorlog. Op 3 mei 1945 werden door Britse vliegtuigen drie schepen in de Lubecker bocht gebombardeerd in de veronderstelling dat het troepenschepen van de Wehrmacht waren. Op de schepen zaten echter zo'n 9000 gevangenen uit de concentratiekamp Neuengamme. Meer dan 7000 gevangenen kwamen hierbij om het leven en de hele zomer spoelden er lichamen of delen daarvan aan op de kust.

Na dit droeve monument fietsen we verder. We denken erover om te kijken of we ergens 'wild' kunnen kamperen. Maar een geschikt plekje kunnen we niet vinden. Mede omdat het zo hard waait vinden we het risico van een omvallende boom best wel aanwezig. Niet veel later blijkt dat we dat wel goed ingeschat hebben, want het fietspad wordt geblokkeerd door een vandaag omgewaaide boom. We moeten een aardig stuk door het bos sjorren met onze fietsen om er omheen te komen. Uiteindelijk zijn we om 18.00 uur op de camping Regenbogen in Boltenhagen. Boltenhagen is een echte badplaats aan de Oostzee. Deze camping blijkt een nieuw record voor ons te vestigen van duurste camping ooit. We betalen 45,20 euro voor ons tweeën en krijgen daarvoor een plaats met stroom en je mag 3 minuten 'gratis' douchen. Tot nu toe was de stadscamping van Florence trotse koploper met 42 euro per nacht, maar daar gaat deze camping dus makkelijk overheen.

Het waait erg hard dus we koken in de beschutting van de tent een echte fietsenmaaltijd: Pasta.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sonja Dekker:
    6 juli 2023
    Windkracht 5-6 duwt jullie naar voren heerlijk toch ja ja in het Zeeuwse land hadden we 5-6 pal tegen we moesten toen aan jullie denken iedere dag zoveel km!! Petje af en nog heel veel fiets avontuur saampjes 🚴🚴
  2. Leen Dekker:
    6 juli 2023
    Jullie maken weer genoeg leuke maar ook indrukwekkend dingen mee! Door het bos sjorren met je fiets, hahaha. Zal niet meevallen.....