Een lange fietsdag

6 juli 2023 - Börgerende-Rethwisch, Duitsland

Droog als we opstaan. Nog wel een beetje fris, maar beter dat dan regen. Broodjes halen en lekker ontbijten. Dan op de fiets richting Wismar. Tot aan Wismar fietsen we langs de kust. Soms bijna in zee, even later weer wat verder de  weg op een hoger deel met mooie uitzichten. Wismar is een prachtige Hanzestad. Al in 1229 verkreeg het stadsrechten en vanaf 1259 was het lid van de Hanze. Dat legde de stad geen windeieren en dat is terug te zien in de mooie huizen en gebouwen. Wismar is dan ook een van de mooiste steden aan de Oostzee, hoewel veel middeleeuwse panden in de DDR tijd zijn verwaarloosd is er inmiddels veel opgeknapt. Nu is Wismar vooral een belangrijke havenstad.

Na Wismar gaan we landinwaarts. We fietsen vooral tussen de akkers door en het traject is glooiend. Totdat we weer aan de kust komen is dit eigenlijk een saai stuk om te fietsen. Onderweg moeten we opeens stoppen. Er is vlak voor ons een motorrijder uit de bocht gevlogen. De ambulance is er reeds en de politie en brandweer komen er aan. Even later komt ook de traumahelikopter. Dat ziet er niet goed uit. Maar als de motorrijder in de ambulance is, mogen wij er met de fietsen toch langs. De auto's moeten nog een poosje wachten.

Dan komen we weer aan de kust en fietsen we de laatste 8 km naar Börgerende. Deze camping heeft wel een tenten veldje. Het toiletgebouw is werkelijk een plaatje met allemaal mozaïek tegels en een fantastische inrichting. Nadat we de tent opgezet hebben en onze douchebeurt hebben gehad sluiten we af bij de griek.

1. Leen Dekker:
    6 juli 2023
    Was een mooie tocht vandaag 👍
    Mooie foto's