Naar Rugen

10 juli 2023 - Altefähr, Duitsland

Vanmorgen gelijk ons boeltje ingepakt. Er wordt wat regen voorspelt en dan is het fijn de tent droog in te pakken. Precies als alles ingepakt is begint het wat te regenen. Tijd voor ons om bij het ontbijtbuffet van de jeugdherberg aan te sluiten. Met een goed gevulde maag fietsen we om 8.15 uur weg. Eerst gaan we door het bos naar Prerow, waar we op de markt het brood voor de lunch kopen. We fietsen weer prachtig langs het water. Nu nog de Oostzee. Bij Zingst slaan we rechtsaf om het eiland Darss te verlaten. Dan komen we in Barth wat ooit een belangrijke havenplaats was. Het heeft nog een mooi pleintje en aan de haven drinken wij koffie.

Vervolgens gaat onze reis langs de Barther Bodden. We fietsen steeds over een fietspad vlak langs het water. Helaas slaat de voorspelde regen ons niet over en om 12.15 uur begint het te regen. We schuilen nog een poosje in een bushokje, maar als het wat rustiger wordt fietsen we toch weer verder. Als het tijd is voor de lunch hebben we geluk met een overdekte lunchplaats. Precies op het moment dat wij onze fietsen onder het dak zetten, barst er een onweersbui los. Na de lunch wordt het nog niet echt droog, dus fietsen we maar weer in de regen weg. Vlak voor Stralsund wordt het gelukkig wel droog. Stralsund is een echte Hanzestad voortgekomen uit een Slavisch vissersdorp. In 1293 sloot het zich aan bij de Hanze. In 1370 werd hier de vrede getekend tussen de Hanze en de Denen. Na de dertig jarige oorlog is de stad tot 1815 in handen geweest van de Zweden. daarna is het door de Pruisen ingelijfd. De binnenstad is goed behouden gebleven en heeft vele mooie gebouwen en huizen.

Met de boot steken we over naar Altefahr op het eiland Rugen. Waar we op het trekkers veldje van de camping gaan staan. Vanaf morgen verlaten we tijdelijk de Hanze route. De route gaat namelijk maar 30 km over het eiland Rugen en wij willen het eiland helemaal rond fietsen (ca 200 km). De route hebben we zelf gemaakt met behulp van de app Naviki. We zijn nieuwgierig!