Een dagje Rostock

7 juli 2023 - Börgerende-Rethwisch, Duitsland

Rustig wakker worden, geen haast. Vandaag blijft onze tent op de camping en gaan wij een rondje Rostock doen. Dus lekker rustig ontbijten, een kopje koffie en om 11.30 uur stappen we op onze fietsen en dit keer zonder bagage. Via Rethwisch, Lichtenhagen en Sievershagen komen we in Rostock. Ondanks dat Rostock behoorlijk heeft geleden in de tweede wereldoorlog is de stad inmiddels mooi gerestaureerd en herbouwd. Rostock kreeg al in 1218 stadsrechten en is van 1257 tot 1669 lid geweest van de Hanze. In 1419 werd hier een van de eerste noordelijke universiteiten gesticht en deze bestaat nog steeds. In de 17e eeuw liep de belangrijkheid van deze havenstad terug. Wij wandelen lekker door de stad. Het is vandaag echt heerlijk weer (ca 25 graden) en de wind is rustig. Iedereen geniet van het mooie weer. Erik scoort een Thuringer wurst en daarna nemen we nog een heerlijk ijsje. Bij de fontein midden in het centrum is het een gezellige boel.

Onze terugweg loopt via Parketin en Bad Doberan, bekend vanwege zijn mooie kerk. Wij doen er boodschappen voor het avondeten. Van Rostock naar Heiligendamm loopt de smalspoorbaan van het stoomtreintje Molli. Onderweg komen we het treintje nog tegen. Op de camping genieten wij na van de zon, een wijntje en maken we een heerlijke maaltijd met gebakken aardappeltjes, sla en zalm. Een heerlijk dagje!