Kamperen bij de jeugdherberg

8 juli 2023 - Born auf dem Darß, Duitsland

Het beloofd een mooie dag te worden. de zon schijnt uitbundig als we wegfietsen. Het stuk kust tussen Borgerende en Warnemünde is volgens onze reisgids misschien wel het mooiste stuk aan de Oostzee. Gelukkig worden we niet teleurgesteld. Het is een bijzonder stuk 'steilkust' waar het bos tot aan de zee loopt. We genieten en stoppen om de haverklap om te kijken en foto's te maken. We fietsen steeds echt vlak langs de kust.

In Warnemünde is een nautische week. Vandaag staat een soort drakenbootrace op het programma. Het is er gezellig druk. In Warnemünde moeten we ook met de pont de Warne over. Aan de overkant is het gelijk een stuk rustiger. We kunnen kiezen om over de Rostocker heide te fietsen of langs de kust. Heide hebben we bij huis ook genoeg, dus kiezen wij voor de route langs de kust via Graal-Müritz. Het valt op hoeveel FKK strand hier is. Eigenlijk is alleen direct bij de dorpjes textiel strand en is de rest FKK. De Duitsers zijn blijkbaar minder preuts dan de Hollanders. In Dierhagen halen we boodschappen en fietsen vervolgens het schiereiland Darss op. De brakke stukken water tussen de eilandjes en het vaste land noemt men hier Bodden. Wij fietsen een stuk langs de Saaler Bodden. Darss maakt samen met Zingst, Bock, Hiddensee en Ummanz onderdeel uit van het natuurpark Vorpommerische Boddenlandschaft,

We kamperen bij de jeugdherberg. Daar is een tentenveld en voor de rest maak je gebruik van de voorzieningen van de jeugdherberg. Morgen dus ook ontbijt van de jeugdherberg. Als we de tent hebben staan gaan we op de fiets naar het strand aan de westkust. Dit deel kun je alleen per fiets bereiken, dus het is er zelfs op een warme zaterdag relatief rustig. Wij genieten van het lekkere frisse water van de Oostzee en het fijne strand.