De Elbe over...

3 juli 2023 - Wakendorf I, Duitsland

Een stralende zon maakt ons wakker. Spulletje oppakken en naar bakker Richter voor het ontbijt. Na het ontbijt fietsen we naar Syade een klein hanzestadje aan de Elbe, maar met een bewogen verleden. Zo is het in 1619 bezet door de Deense koning Christian IV bezet, zodat hij op die manier invloed kon uitoefenen o het handelsverkeer met Hamburg. Na de dertig jarige oorlag is het ook een tijd in handen geweest van Zweden. Nu is het een mooi stadje met zeker rondom het havengebied veel oude huizen.

Na Stade fietsen we langs de Elbe naar Grunendeich. Vandaar gaat de boot naar Wedel aan de overkant van de Elbe. Deboot vaar om de twee uur en we moeten ruim een uur wachten tot twaalf uur dat we meekunnen naar de overkant. We zijn vlak bij Hamburg en tot Hamburg varen er grote zeeschepen over de Elbe. We komen er een tegen. Op de foto krijg je een indruk van de omvang van het schip als je kijkt naar de vrachtauto's die bovenop de stapels containers staan. Onderweg naar de ander kant van de Elbe begint het te hozen. Aan de overkant willen we daarom de boot niet af, maar gelukkig is er een overkapping waar je onder kunt schuilen. De hele middag blijft het weer van slag. We moeten als we om 12.30 uur aan de overkant zijn nog best wel ver fietsen, want de eerste camping is pas na 60 km.

Het blijft vrijwel de hele middag regenen. Af en toe is het een minuut of tien droog, maar dan begint het weer. Het wordt dan lastiger om van de omgeving te genieten. Het lukt ons toch om tussen de buien door even te lunchen. Ook zien we nog twee reeen. Maar voor de rest is het toch vooral doorfietsen..... Onderweg is ook alle horeca dicht of opgeheven. Uiteindelijk vinden we een kleine supermarkt waar ze een broodafdeling hebben waar ze ook warme dranken verkopen. Wij kiezen beide voor warme chocolademelk. Het helpt ons wel ook de laatste kilometers te overbruggen. Nog even boodschappen doen en dan bereiken we uiteindelijk na 90 km om zes uur de camping.

De camping is weer een bijzondere. Er is een mooi tentenveldje met picknick banken en zelfs stroom met en katrol die je kunt gebruiken. Vlak naast onze tent is een mooi uitzichtpunt gemaakt. Deze camping heeft ook een gender neutraal toilet, althans dat is onze interpretatie van de drie toiletten op een rijtje. Een trieste plaats vinden wij de caravan die overwoekert wordt, inclusief de motor voor de deur. Wat voor een verhaal hoort hierbij? Morgen gaat onze route naar de Hanzestad Lubeck.

1. Coby Hulleman:
    5 juli 2023
    Eigenlijk besefte ik nooit dat er zoveel Hanzesteden zijn en het zijn altijd prachtige stadjes.
    Toen ik Hans de foto liet zien van de totaal verwaarloosde caravan met de motor ervoor
    zei hij "België"? Daar heb je namelijk ook soms het gevoel dat je op een autokerkhof terechtkomt :-)