Het weer dat je niet wil hebben......

1 juli 2023 - Bremen, Duitsland

Tja een hele dag regen, dat wil je dus niet. Maar dat krijgen we wel! We ruimen onze spullen op en ontbijten in een grote tent die op de camping staat. Als we om 9.00 uur wegfietsen is het nog net aan droog. Maar even later begint het te miezeren. Dat blijkt de hele dag zo door te gaan, soms gaat het over in regen, maar het is de hele dag grijs en kletsnat.

In Dotlingen blijkt geen winkel of bakker meer aanwezig, dus fietsen we maar door. Ook vandaag gaat de route weer afwisselend tussen akkers en door bossen. Als het continu regent heb je daar wel wat minder oog voor. In Harpsted is gelukkig wel een bakker en we belonen ons met lekkere cafe und kuchen en we kopen broodjes voor de lunch. Dan fietsen we verder. Na een smal pad door het gras komt er opeens een bruggetje met treden?! Lekker midden in de fietsroute, maar we duwen onze fietsen er toch maar overheen. Onderweg komen we een Hollands stel tegen wat de ander kant op fietst en die wat panne hebben met de koppeling van hun aanhanger. We wisten even onze ervaringen uit. Altijd leuk om lotgenoten te ontmoeten.

We naderen Bremen en in Leeste hebben we geluk met de enige overdekte picknickplaats die we vandaag tegen komen. Zelfs onze fietsen kunnen onderdak. Na de lunch komen we bij de Weser en langs de Weser fietsen we Hanzestad Bremen binnen. Bremen werd in 1358 officieel lid van de Hanze. Maar liefst drie keer zijn ze uit de Hanze gezet. In 1646 kreeg Bremen haar rijksvrijheid en was een van de eerste democratien in Europa. Nog steeds noemen zichzelf Freie Hanzestad Bremen.

In Bremen is een stads zomerfeest, maar dat heeft duidelijk last van het slechte weer. Kraampjes zijn verlaten en voor de podia staan nauwelijks mensen. Wij bekijken het kleine deel van de binnenstad dat door de bombardementen uit de 2e Wereldoorlog gespaard is gebleven. In de Dom is een zanggezelschap aan het oefenen, wat een hele mooie sfeer geeft. Natuurlijk moeten we ook naar de Bremer Stadsmuzikanten, de vier dieren uit het sprookje van Grimm. Ook scoren we in Bremen nog twee gasblikjes, zodat onze voorraad weer op orde is.

De stadscamping van Bremen is goed. Hij ligt weliswaar naast de autobaan en die hoor je best wel, maar de voorzieningen zijn uitstekend. Wij maken gretig gebruik van de mooie keuken en de gemeenschapsruimte. In de keuken zijn een stel Duitsers smoothies aan het maken. Ze houden veel aardbeien over. Erik geeft aan dat hij wel een bakje wil overnemen, omdat ze zo schitterend rood zijn. Dat hoeft niet, ze geven hem graag kado! Wat zijn er toch aardige mensen in de wereld.

Zo komt er toch een mooi einde aan een vervelende regendag. En gelukkig...... na regen komt zonneschijn, dus morgen moet het goed komen.

1. Coby Hulleman:
    5 juli 2023
    Erik er zijn ook e readers te koop! Scheelt een boel gesleep met dikke boeken zoals
    "De verduistering" ;-)
  2. Erik Koudijs:
    5 juli 2023
    Haha, we hebben er allebei een. Maar Jannie vindt een gewoon boek het fijnste om te lezen en ze kon de verleiding niet weerstaan. Ze heeft het boek weer keurig teruggezet in de boekenkast van de camping.😜