Richting Sud Tirol

1 september 2019 - Auer, Italië

Afscheid van het Gardameer. Erik fietst nog gauw even naar de Lidl (hier wel op zondag open van 7.00-22.00 uur!) om broodjes te halen, terwijl Jannie vast met inpakken begint. Spulletje weer op de fiets laden en om 8.30 uur fietsen we de camping af. We moeten gelijk een pas over van 272 meter hoogte. Nu is dat niet zo hoog, maar de meeste meters maken we in de eerste 1,5 km en dat betekent dat de helling continu tussen 12-15% zit. Erik is niet zo van het vroege klimmen, maar Jannie gaat gelijk top. We worden wel even aangemoedigd door een Duitse wielrenner die ons inhaalt. We stoppen nog even bij een uitzichtpunt om een laatste blik te werpen op het mooie meer. Dan fietsen we verder de pas over en dalen weer af naar het dal van de Adige. Daar gaan we de fietsautobaan van Italië op. Dit fietspad loopt vanaf de Reschenpas tot aan Verona. Het is enorm druk vandaag. Op zondag wordt er veel gefietst. Dit fietspad is volledig vrij liggend en heeft mooie voorzieningen, zoals picknickplaatsen en kraantjes onderweg. Nadeel is wel dat je door weinig plaatsen komt. Maar hierdoor is je fietstempo wel hoog. Ondanks de tegenwind die we hebben schieten we lekker op. We komen langs Trento, waaraan we leuke herinneringen hebben toen we er in 2008 met Annemiek en Bas koffiedronken op het mooie plein onderweg naar Venetië. We fietsen nu de ander kant op en hebben weinig herkenningspunten.  De uitzichten zijn voor ons weer erg mooi. Vlak fietsen tussen de bergen, wat wil je nog meer! Na 95 km komen we in Auer. Dat ligt in Sud Tirol. Het is nu Italië, maar voor de tweede wereldoorlog hoorde het bij Oostenrijk. Dat merk je aan veel dingen, zoals de taal, eten en bv de huizen. Hier hebben we in 2008 op een andere camping gekampeerd. Deze camping bestaat niet meer dus staan we nu op camping Markushof. Een luxe camping met erg mooie voorzieningen. Alleen de klantvriendelijkheid kan iets beter, maar een kniesoor die daar op let. We hebben fietskampeerders als buren, dus een praatje is snel gemaakt. Zij vertellen ons dat de Spar op zondag toch open is en dus gaan we na het zwemmen nog even boodschappen doen. We eten vandaag weer eens rijst. Het is ons eindelijk weer eens gelukt een goede rijstmaaltijd samen te stellen. Voor morgen wordt regen voorspeld. Dat hebben we lang niet gehad. Eens kijken of de soep zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend.

1. Leen Dekker:
    2 september 2019
    Nu een camping met ECHT gras👍😀
  2. Jannie en Erik:
    2 september 2019
    Haha, klopt helemaal. In het noorden valt meer regen, dus is het gras groener. We merken dat vandaag ook want het regent nu.