Naar de Provence

20 juli 2019 - Aix-en-Provence, Frankrijk

Op onze camping stonden veel Belgen en die waren nog lang onrustig en dat was onze nacht dus ook een beetje. Daar waar de Fransen om 23.00 uur in bed liggen, waren de Belgen tot diep in de nacht wakker. Maar goed wij waren toch op tijd wakker en zaten al om 8.45 op de fiets. De routeapp Naviki had onze route gemaakt en we stuiten al na een paar km op een bord doodlopende weg. En inderdaad was er aan het eind van de weg een hek. Maar onze route liep langs het hek….. Blijkbaar was het ooit openbaar, maar inmiddels privébezit. We besluiten toch brutaal langs het hek te gaan. We komen inderdaad bij een huis en het pad loopt er omheen. Dus wij fietsen er omheen, maar waren vergeten dat Fransen altijd honden hebben. Opeens komen er twee honden hard blaffend aangerend, een Duitse herder en de andere hebben we in de consternatie niet herkend. Gelukkig ging het spreekwoord ‘blaffende honden bijten niet’ in dit geval op, dus we komen ongeschonden uit de strijd en fietsen hard door. Aan het eind van het pad staat een hek en daar zit een slot op. Dus moeten we de fietsen afpakken en de fiets er omheen trekken. Dat lukt, maar onze navigatieapp zat vandaag dus wel mis! Na een saaie 30 km komen we in Salon en Provence, een levendig stadje. We fietsen er rustig doorheen en drinken er koffie. Dan mogen we door naar Aix en Provence. We fietsen het Rhonedal uit en de Provence in en we mogen dus van 34 meter hoogte weer naar 350 meter hoogte. Het gaat niet stijl, maar wel 25 km gestaag vals plat en het is droog en heet. Eigenlijk geen erg bijzondere route vandaag, maar dat komt dus ook wel eens voor. Uiteindelijk mogen we vlak voor Aix afdalen naar de stad. Daar is het een drukte van belang en erg gezellig. Het lukt ons om daar een vervanger voor het zakmes te kopen, dus Erik is weer helemaal in zijn sas. We lunchen onder een grote plataan in het midden van de stad bij de fontein. Dan fietsen we de laatste kilometers naar de camping die allemaal leuke terras plaatsjes heeft. We vinden een mooi plaatsje met veel schaduw en duiken vervolgens in het mooie grote zwembad. Heerlijk om even lekker te luieren!