La Croix de Provence

21 juli 2019 - Saint-Maximin-la-Sainte-Baume, Frankrijk

Gisterenavond heeft Erik een beginnend Franse vakantiefietser nog even geholpen. De bout van zijn bagagedrager was gebroken en het werd met een ty-rap provisorisch opgelost. Zo helpen fietsers elkaar natuurlijk onderweg. Vanochtend hebben we nog 10 spetters regen gehad. We moesten echt de tent uit om te constateren dat het echt zo was. Nat werd het er niet van in ieder geval en 10 minuten later scheen de zon alweer. De bakker was wel op zondagmorgen open, maar had keuze uit 1 soort brood. Dus die hebben we toen maar genomen. De route bracht ons door een regionaal natuurpark Montagne Ste-Victorie, met als hoogste piek La Croix de Provence (1003 m) Wij hoeven niet naar die hoogte, maar we moeten wel klimmen naar ruim 540 meter hoogte. We kunnen merken dat het zondag is aan de vele fietsers.We worden weer constant gegroet door de tegenliggers. Leuk zijn sommige fietsers die ons achterop komen. Soms moeten ze hijgend hun best doen om ons voorbij te komen op hun lichte racefiets zonder bagage. Dit deel is echt heel erg mooi en we stoppen dan ook een paar keer om te genieten van de natuur. Vervolgens mogen we ook weer een stuk afdalen. Ons reisdoel vandaag is St Maxime la Saint Baume. Op het laatst kunnen we even over de N-weg afdalen en daarmee een paar kilometer sparen. Dat doen we dan ook stoer. Het is een korte etappe vandaag en voor de lunch zijn we om 13.30 uur bij de camping. Het grappige is dat de camping voor 50% leeg is, maar dat we wel een aangewezen plaats krijgen. Overigens hebben we een goed plekje en liggen de rest van de middag met 32 graden heerlijk bij en in het zwembad. We hebben geen brood voor morgenochtend besteld, dus we kunnen lekker vroeg weg, zodat we de ruim 50 km naar Toulon niet in de grootste hitte hoeven te fietsen. Dan slapen we in een hotel, dus voor het eerst na 7 weken weer in een ‘normaal’ bed. Wij zijn benieuwd hoe we dat gaan vinden.

1. Coby Hulleman:
    21 juli 2019
    Gaan jullie nu richting Cannes en dan met de veerpont naar Corsica?
  2. Jannie en Erik:
    22 juli 2019
    Hallo Coby, wij gaan inderdaad naar Corsica maar onze ferry gaat van Toulon naar Bastia.
  3. Marit Goor:
    22 juli 2019
    Corsica schijnt ontzettend mooi te zijn, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daar. Heel veel plezier!
  4. Jannie en Erik:
    Dank je wel!