Door de Camargue

19 juli 2019 - Saint-Martin-de-Crau, Frankrijk

Na ons vaste ochtendritueel halen we nog even boodschappen in de Super U en dan op weg. Langs het mooie fietspad naar Aigues-Mortes kwamen we gelijk al een groep flamingo’s tegen. We vergeten ze op de foto te zetten en daar krijgen we later spijt van, want het is de enige groep die we vandaag zien. Aigues-Mortes blijkt een prachtige vestingstad die gesticht is om van daaruit de kruistochten vanuit Frankrijk te organiseren. Destijds(ca 1200) lag het aan de Middellandse zee. Nu ligt het door verzanding van de Rhone 5 km van de Middellandse Zee. Maar het blijft wel een mooi monument. Daarna fietsen we verder over een stuk van de Via Rhona: een fietsroute van Geneve naar Sete. We fietsen door de Camargue. Een bijzonder natuurgebied, waar de gipsy’s elkaar nog steeds ontmoeten. Bij Saint Gilles kopen we bij een fruitkraampje langs de weg een meloen die gelijk verorberd wordt. Later blijkt dat Erik daar op een of ander manier het zakmes is verloren…… (shit!) Via Saint Gilles komen we in Arles. Beide plaatsen waren we ook in 2009 toen we samen met Bas de Groene Weg naar de Middellandse zee fietsten. In Arles lunchen we in het park. We hebben er dan al ruim 60 km opzitten. Ook kopen we er een kaart van Provence-Cote d’Azur en Corsica. Van Arles mogen we nog zo’n 20 km naar Saint-Martin-de-Crau. We hebben vandaag voor de derde achtereenvolgende dag een volledig vlakke etappe. Dat is sinds Nederland niet meer voorgekomen. In Saint-Martin-de-Crau zien we weer een grote Super U dus eerst maar boodschappen doen voordat we de camping zoeken. Jannie vindt zowaar een mooie nieuwe bikini. Onze maaltijd wordt rijst met curry met veel groente en kalkoen. Maar voor die tijd gaan we nog even zwemmen in het camping zwembad. Vlak voor dat we met het eten beginnen fietst Erik nog even het dorp in om een flesje koude rose te kopen. Een fles met kurk en terug op de camping bedenkt hij dat het zakmes ergens in de camarque ligt. Gelukkig brengt een Belgische buurman uitkomst. Ook wordt er voor in Toulon een hotelovernachting geregeld. Al met al weer een drukke dag met de hele dag zon en ruim 30 graden. J’aime la vie!