Naar de Middellandse Zee

17 juli 2019 - Marseillan, Frankrijk

Onze overbuurvrouw had gisterenavond nog niet genoeg gepraat dus ze melde zich nog even bij ons ontbijt. Daarna fietsten we weg. We hebben vandaag definitief afscheid genomen van de Kartharen-Baskenroute. Vanaf nu moeten we het zelf doen. We hebben de app Naviki voor ons een route laten maken. Die heeft bepaald dat we langs het Canal du Midi mogen fietsen. Dit betekende dat we van de 80 km die we vandaag gefietst hebben, er 60 onverhard hebben gefietst. Eigenlijk zonde wat hier aan toeristisch potentieel blijft liggen. Want met een beetje meer aandacht is het een prachtige route om volledig vlak van de Atlantische Oceaan naar de Middelandse zee te fietsen. Maar goed, daar gaan wij niet over dus we hadden heel veel stof vandaag en zere schouders van het stuur in bedwang houden met al die hobbels. In Capestang fietsen we even het stadje in, want Erik heeft nog geen koffiekoek. Het is weer eens zijn geluksdag, want de patisserie heeft een heerlijk taartje. Op het gezelligie pleintje is markt en we willen op een bankje gaan zitten waar net een man wil gaan zitten om zijn 1 maand oude baby te voeden. Hij blijkt uit Belgie te komen en er onstaat een mooi gesprek. Hij is onder de indruk van de keuzes die we gemaakt hebben. Zijn vader bouwde fietsen en kwam onze fietsen bewonderen. Wij konden als tegenprestatie vertellen hoe leuk het is om kinderen groot te brengen. Weer zo’n leuke toevallige ontmoeting waar je zo maar drie kwartier met elkaar aan de praat bent. Wanneer we verder fietsen komen we over een stukje wat we met Bas andersom hebben gefietst toen we in 2011 naar Barcelona fietsten. We wisten dit niet van te voren maar herkenden het wel meteen. De 7 sluizen bij Berziers en het aquaduct hebben we nl toen ook gezien. Via achterafpaadjes bereiken we uiteindelijk Marseillan Plage. We moeten wel even wennen aan deze enorme kermis. Maar we vinden uiteindelijk een camping die nog gewoon camping is zonder verdere voorzieningen, maar wel direct aan het strand. Van onze tent is het minder dan 50 meter naar de Middellandse zee. Dus wanneer de tent staat springen we direct in zee. Als we de tent aan het opzetten zijn krijgen we van onze achterbuurman een fles heerlijk ijswater aangeboden. Even later wil een andere buurvrouw ook al een fles koud water aanbieden. Dus van ons zal je niet horen dat de Fransen stug en onvriendelijk zijn. Wij komen alleen maar hele lieve belangstellende en behulpzame Fransen tegen. Vanavond hebben we ons maar een getrakteerd op een avondje niet koken. Erik had Moules Frites en Jannie tonijn. Naast ons zaten twee dames met een jongetje. De een kwam uit Zwolle en de andere uit Bathmen en ook nu ontstond weer een geanimeerd gesprek. Ze hadden wat geleerd. Ze waren voor het jongetje hierheen gekomen en een camping met alle toeters en bellen gezocht, maar zelf vonden ze het allemaal te veel van het goede. Het jongetje was 6 jaar…… De avond werd besloten met een gezellig telefoongesprek met Bas en Laura. Morgen trekken we verder langs de kust. Kijken wat de dag dan weer brengt.

1. Bas Koudijs:
    19 juli 2019
    Die sluizen herken ik wel inderdaad!