Een Koninginenetappe

10 juli 2019 - Saint-Bertrand-de-Comminges, Frankrijk

Om 7.00 uur uit de veren. Onze lichamen zijn uitgerust en hebben zin in de nieuwe dag. Erik haalt brood en we ontbijten weer buiten. Dat voelt toch goed na een dagje tent van gisteren. Vanaf de camping mogen we gelijk linksaf klimmen naar Hote de la Cote. Vandaag is onze ‘koninginnen’ etappe. We mogen vandaag 6 keer een forse klim maken en dat allemaal in de eerste 35 km. We hebben er goed aan gedaan dat we gisteren niet gefietst hebben, want nu komt de zon en is er een heldere lucht, wat mooie uitzichten beloofd. En die mooie uitzichten die komen er! Na de eerste klim komt de volgende klim van 2 km 8/10%. Na een korte afdaling krijgen we een klim van 4 km naar C .d’Asque op 620 meter hoogte. Halverwege drinken we onze eerste bakje koffie. Af en toe komen we een fietser op een lichte wielrennersfiets tegen die vol bewondering ons goedendag zegt en ons aanmoedigt. Wij kimmen gestaag verder. Na weer een korte afdaling mogen we 1800 meter 7% klimmen richting Labords. De uitzichten zijn prachtig en alhoewel het een forse inspanning vergt is de beloning groot. Na de afdaling drinken we onze tweede bak koffie om ons op te laden voor de langste en steilste klim: 4600 m meter klimmen 8/10% naar Col de Coupe op 720 meter hoogte. De klim begint heftig maar naar mate we hoger komen wordt het uitzicht over het dal fenomenaal. Er is vrijwel niemand en je wordt begeleid door het geluid van de koebellen. Het is echt een hele toer, maar aan de andere kant ook zo geweldig! We stoppen regelmatig om van het uitzicht te genieten.  Na de afdaling hebben we onze lunch aan de rivier op een mooi plekje. Over de eerste 30 km hebben we 4 uur gedaan. Wanneer we met onze zware fietsen naar boven klimmen halen we een snelheid van 5-6 km per uur. Met wat rust duurt dat dus best lang. Na de lunch mogen we nog 1x naar boven naar de col de Mazouau. Dat blijkt mee te vallen en daarna komen we in het dal van de Neste. Hier gaat het wat op en neer en kunnen we onze gemiddelde snelheid wat opvoeren. Bij St. Bertrand de Comminges zijn overblijfselen uit de tijd van de Romeinen. Best bijzonder te weten dat deze plek al zo lang bewoond is. Omdat hier geen winkel is fietsen we de camping voorbij. In Loures Barousse net buiten de route moet een camping zijn en een supermarkt. We gaan eerst inkopen doen en fietsen dan naar de camping. Hier krijgen we wel een heel erg ‘Belgie’ gevoel. Een aftandse camping en dito bewoners. Dus fietsen we maar weer terug naar de camping die we gepasseerd waren. Na 68 km komen we moe, maar ook heel tevreden vanwege de prachtige dag aan op de camping.

1. Bea Schuurman:
    10 juli 2019
    Schitterende natuurfoto's Jannie en Erik👌🤩groetjes,Bea
  2. Jannie en Erik:
    11 juli 2019
    Bedankt voor je compliment. Eigenlijk vinden wij dat we de echte schoonheid die we ervaren niet eens
  3. Jannie en Erik:
    11 juli 2019
    Kunnen vastleggen in de foto’s. Dus in het echt is het nog mooier.
  4. Mark Koudijs:
    11 juli 2019
    Wat zullen jullie fit zijn inmiddels!! Als ik het zo lees was het een heftig dagje qua klimmen, maar hebben jullie ook wel genoten van de inspanning. Voldaan gevoel en terecht!💪🏻
  5. Jannie en Erik:
    11 juli 2019
    Klopt helemaal. Het was een inspannende dag, maar we zijn er ruimschoots door de natuur voor beloond. Het was genieten😀