Ontmoeting aan het strand

25 juli 2020 - Vordingborg, Denemarken

Mooi rustig weer als we opstaan. Ontbijtje en de tent afbreken en dan fietsen we het bos uit. Eerst fietsen we naar Stege. De beloofde wind valt erg mee, het zonnetje en de mooie uitzichten maken er een leuk tochtje van. In Stege drinken we aan het water koffie. Daarna mogen we een stuk over de snelweg. Dan ga je als vanzelf wat harder fietsen, want het fietsen is gewoon minder leuk als je op de rand van het asfalt moet fietsen en er steeds auto’s langs je heen razen. Bij een toilet op een parkeerplaats vullen we onze watervoorraad bij de brug over de Stege Bugt verlaten we Mon en komen we op het eiland Sjaelland. Bij Kalvehaeve staat een prachtig wit kerkje. Zo kom je er in Denemarken vaker een tegen, helemaal witgeschilderd. Bij de kerk drinken we een tweede bakje en genieten van de zon en het uitzicht. ’s Avonds zal blijken dat Jannie bij het omspoelen van de thermoskan in de wc daar ter plekke de dop van de thermosfles heeft laten liggen. Dat wordt een nieuwe kopen!

Het gaat wat op en neer en we fietsen hier weer over heerlijke kleine smalle weggetjes. Bij Vindersbollestrand lunchen we en het water is aanlokkelijk, dus we nemen een frisse duik. We hebben een geanimeerd gesprek met een Deen die op het bankje zijn pijpje komt roken. Hij is op 1 september 1938 geboren en verteld dat hij zijn ouders is vergeten te vragen hoe zij zijn 1e verjaardag vierden. 1 september 1939 vielen de Duitsers nl Polen binnen. Verder vertelde hij dat hij wel oud was, maar dat nog niet wilde accepteren. Hij had ook nog wel een mooie quote: iedere taal is makkelijk, want alle kleine kinderen leren hun taal.

Volledig fris en fit fietsen we verder naar Vordingborg. Vanavond slapen we voor het eerst in Denemarken op een camping. Het is noodzakelijk dat we wat batterijen voor de gps en wat andere stroomvoorzieningen even op orde brengen na al dat ‘wild’ kamperen. Ore strand camping is een mooie camping met veel voorzieningen. Zo kunnen we oa gebruik maken van een uitgebreide keuken, met magnetron, koffiezetapparaat en waterkoker. Ook zijn er 6 plekken om te koken. In Denemarken (eigenlijk in heel Scandinavie) is een uitgebreide keuken op een camping hee vanzelfsprekend. Een lekkere pasta maaltijd is in een wip weggewerkt. We bellen nog even met beide moeders. Altijd gezellig om even bij te kletsen. Wel jammer om te horen dat het volgens onze moeders op de tv alleen maar over corona gaat. Wij ervaren er in Denemarken niet heel veel van, met onze manier van kamperen.  Bij het schrijven van dit blog wordt de dag afgesloten met koffie en pure chocolade met hazelnoten. De wind bleef dus uit vandaag en dat was heel prettig. Morgen wordt regen voorspeld. We hopen dat het met die voorspelling net zo gaat als met de wind.

1. Coby Hulleman:
    27 juli 2020
    Ons vielen tijdens een vakantie in Denemarken de vele altijd diezelfde witte kerkjes op. Waarschijnlijk een architect die maar 1 soort kerkje kon tekenen.