Op Viking tour

2 augustus 2020 - Almind, Denemarken

We hadden gisteren aan de eigenaresse van de camping een plaatsje in de ochtendzon gevraagd. Ze heeft niet aan onze wens voldaan, want als we wakker worden miezert het. We hebben wel heerlijk geslapen en een echt lange nacht gemaakt. Na ingepakt te hebben ontbijten we in het gemeenschappelijke gebouwtje van de camping. Dan mogen we eerst terugfietsen naar het dorp. De ‘lange’ klim waar Jannie gisteren al tegenop zag, valt wel mee en na 4 km zijn we weer bij de supermarkt waar we vast spullen voor de lunch kopen en nog een extra broodje voor het ontbijt. Als we wegfietsen is het net aan droog. De route gaat over de Haervejen, een prehistorische weg tussen Viborg en Sleeswijk-Holstein. Grote gedeelten zijn ook nog grind weg. We hebben getwijfeld of we de Jutlandroute tot Flensburg blijven volgen of toch het laatste deel van de Oostzeeroute zullen fietsen. Omdat we de route gisteren niet zo interessant vonden hebben we gekozen voor het laatste. Tot aan Jelling is vandaag echter de Jutlandroute erg mooi. Inmiddels is de zon gaan schijnen. Jelling is beroemd om de beide runenstenen van de Vikingkoning Gorm en zijn zoon Harald. Het zou er nu vol moeten zijn met mensen, maar het is er vanwege corona rustig. Hier kun je echt merken dat de toeristen wegblijven. Wij bekijken de overblijfselen uit de Vikingtijd en het mooie kerkje, waar net een doop heeft plaatsgevonden. In veel van de kerkjes hangen boten aan het plafond en ook in deze kerk hangt er een. In Jelling verlaten we ook de Jutlandroute en pakken we de regionale route 34 op die ons naar Vejle moet brengen. In Fastrup ligt een heus Vikingschip in het meer. Dan mogen we weer even heuvel op en komen via een mooie route Vejle binnen. We lunchen midden in het stadje tussen de skateboarders die om ons heen hun capriolen uithalen. Dan doen we gelijk boodschappen voor de avond en bij een dierenzaak vullen we onze watervoorraad, want in het komende stuk zijn alleen shelterplaatsen. Het is nog even zoeken naar route 55 die we nu moeten volgen. Als we het hebben gevonden  gaan we via een prachtig bos Vejle uit. In Tiufkaer komen we bij de eerste shelter en die is leeg dus we kunnen er in. We overleggen even, want hier overnachten betekent morgen minimaal 80 km fietsen. Ondanks dat het een prachtig plekje is, besluiten we 8 km verder te fietsen. Ons besluit pakt goed uit, want we komen op een prachtige plek op privé grond. Helaas is de shelter geboekt maar in de grote tuin (eigenlijk meer een park) mogen we onze tent opzetten. Even later komt de eigenaresse aan met een grote kan koffie en eigen gebakken muffins. Wat een verwennerij! We laten de tent lekker drogen in de zon en genieten ondertussen van de koffie. We kunnen hier ook nog douchen en om 19.00 uur zijn we zover dat het dagelijks flesje wijn open gemaakt kan worden. Ondertussen beginnen we vast met de voorbereidingen voor het eten en schrijven we dit blog. Vandaag is het rijst met kip tandoori. Het gaat er weer lekker in en we hebben een heerlijk fietsdagje gehad!