Van 'A naar B' fietsdag

1 augustus 2020 - Nørre Snede, Denemarken

Wanneer we wakker worden is onze tent werkelijk kletsnat van de dauw/condens. We pakken de tent dus kletsnat in, terwijl het zonnetje prachtig schijnt. Als we ingepakt zijn fietsen we naar het meer, waar we ons wassen en scheren en een frisse duik nemen. Daarna ontbijten we aan de picknick tafel naast het meer. Om negen uur fietsen we weg en mogen we gelijk klimmen om bij het meer weg te fietsen.

Wat ons deze vakantie is opgevallen is dat erg veel Denen iets aan de weg verkopen. Allerlei kraampjes kom je tegen, je kunt het zo gek niet bedenken. Bij de foto’s hebben we vandaag een serie gevoegd van verschillende stalletjes die we de afgelopen twee weken langs de weg zijn tegen gekomen.

Onze ochtend verloopt moeizaam. We moeten veel klimmen en de wind is gedraaid naar het zuidoosten en heeft kracht 4. Dat betekent dat we hem weer echt tegen hebben de we fietsen veel over wat kale hoogvlakten. Als de route minder interessant is en de weersomstandigheden maken dat je moet buffelen heet dat bij ons een van A naar B fietsdag. Je fietst allen om van A naar B te komen. Verder is er weinig te beleven. Vandaag is zo’n dag. Pas om 11.30 uur vinden we een bankje om koffie te drinken. We hebben dan pas 32 km gefietst. Na de koffie gaat het stuk naar Silkeborg makkelijker, mede omdat we ook dalen. Silkeborg is een vrij toeristische plaats en daar is het gezellig. We slenteren met onze fietsen door de stad en eten een ijsje. We moeten even zoeken om het stadje uit te komen en komen dan op een fietspad over een oude spoorbaan. Het gaat langzaam omhoog naar Virklund. Daar lunchen we naast een voetbalveld en bekijken op de computer waar we eventueel kunnen overnachten. We besluiten naar Norre Snede te fietsen en daar de camping te nemen. Het fietspad klimt nog ruim 7 km vals plat omhoog, om vervolgens ruim 8 km vals plat naar beneden te gaan. Dat stuk gaan we als een speer. Dan houdt het fietspad op en moeten we binnen 2 km hetzelfde hoogteverschil nog een keer overwinnen. Het gaat ons niet makkelijk af vandaag. Uiteindelijk komen we bij Norre Snede, waar we nog weer 2 km omhoog moeten klimmen. Onze lichamen voelen vandaag echt vermoeid. Bij de Bruggsen halen we boodschappen. Dan doen we de laatste 4 km naar de camping. Daar aangekomen kijken we gelijk op een bord van SVR camping. Het blijken Friezen te zijn die 28 jaar geleden hier zijn gaan boeren en een camping zijn begonnen. We willen onze tent laten drogen, maar net als we hem op willen zetten begint het te regen. We zetten toch door en de regen doet dat niet, dus uiteindelijk heeft de tent tijd om te drogen en wij om te douchen. Inmiddels is het al 19.00 uur, hoogste tijd voor een wijntje. Onderwijl hebben we nog even facetime contact met de kinderen die gezellig in Olst met elkaar aan het BBQ-en zijn. Dan pakt Jannie alle moed bij elkaar en begint met koken en uiteindelijk zitten we om 20.00 uur aan de maaltijd. Daarna gauw afwassen en tandjes poetsen. We zijn zo moe, dat we niets anders meer willen dan liggen.