Biksemad in Genner

3 augustus 2020 - Genner, Denemarken

Na een heerlijke nacht schijnt het zonnetje als we wakker worden. De tent is weer kletsnat van de dauw. Voor we weggaan nemen we nog even uitgebreid afscheid van de eigenaresse, die alweer druk in de tuin bezig is. We moeten van haar in het gastenboek schrijven, wat we graag doen. Ondertussen vertelt ze dat ze het op dit moment alleen moet doen, omdat haar man ziek is en elke dag twee uur naar het ziekenhuis moet. Tja, dat voelt heel erg dubbel als je dan zelf vakantie hebt op zo’n mooi plekje. De kilometers naar Kolding zijn zo gefietst en we kuieren vervolgens wat door de stad en kopen bij de Deense Bever een blikje gas. We bezoeken ook nog even de haven. Kolding heeft ook echt een haven voor kustvaarders. Het stuk Kolding uit is saai langs een grote weg. Dan komen we bij de Skamlingsbanken, het hoogste punt van Zuid Jutland. We zetten onze fietsen beneden op slot en lopen naar boven en genieten onder het genot van een bakje koffie van het fabelachtige uitzicht.  Vervolgens gaat onze route naar Christiansfeld. Een van de weinige stadjes in Denemarken met een zuiver rechtlijnig stratenpatroon. Het is er leuk en ook nog eens gezellig druk. De route tussen Christianfeld en Haderslev is werkelijk schitterend. We fietsen over paadjes en onverharde wegen. Soms klimmen of dalen we stevig, maar het is de moeite waard. In Haderslev moeten we de boodschappen doen, want we hebben een mooi ‘wildkampeer’ plekje op het oog. Vandaag kopen we Biksemad met zoals het hoort met een spiegelei er bovenop. Een typisch Deens aardappelgerecht met o.a. worst, spek en ui. Nu hebben we alle voor ons bekend eten gehad: Makreelsalade, Biksemad, IJs en de Deense aardbijen. Vanuit Harderslev fietsen we mooi, met vaak uitzicht op de zee. In Genner bij het kleine natuureilandje Kalvo is een prachtige kampeerplek. Bij het haventje slaan we nog even onze voorraad water in en dan nog een laatste klim naar weer een prachtig plekje. We hebben uitzicht over de zee en genieten van de rust.