Een dagje eilandhoppen

21 juli 2020 - Tars, Denemarken

Na een heerlijke nachtrust met ruisende golfen op de achtergrond staan we om 7.00 uur op. Jannie neemt gelijk een duik in de zee. Erik vindt het met 16 graden nog wat te fris. Wel is het weer super om zo midden in de natuur lekker rustig op te starten. De wind was vannacht wat gaan liggen, maar gaandeweg de ochtend steekt hij weer op. Ontbijten, inpakken, kortom het normale ritueel en dan fietsen we naar Aeroskobing, waarvan het veer vertrekt. We zijn er om 9.00 en het veer vertrekt om 10.35 uur. Plenty tijd om het mooi rustieke stadje uitgebreid te bekijken. Daarna doen we boodschappen en na een bakje koffie aan de haven is het tijd om in te schepen. Na 1,5 uur varen zijn we in Svendborg. De plaats waar we deze reis twee keer zullen komen, omdat de routen een acht vorm maakt. Bij de aankomst varen we onder de hoge brug die we even later over mogen fietsen. De aankomst in Svendborg is mooi. Daarna mogen we via de hoge brug naar het eiland Tasinge. Het waait daarboven op de brug behoorlijk. Via het mooi aan het Thuro Sund gelegen Troense komen we door het Valdemar Slot. Het slot wat de Deense koning bouwde voor zijn zoon, maar na een gewonnen zeeslag moest afstaan aan de admiraal van zijn vloot. Ook nu is het nog steeds privébezit en wordt het druk bezocht. Voor we Tasinge verlaten lunchen we en dan fietsen we verder via het mini eiland Sio naar het eiland Langeland wat we via een hele hoge brug, met dito klim bereiken. De weg is druk, maar het is dan ook de enige vaste oeververbinding met Langeland. In Rudkobing doen we inkopen. Het is er gezellig druk en ook hier merken we weinig van corona maatregelen. Via prachtige weggetjes langs goudgele graanvelden steken we Langeland in de breedte over. We vinden inmiddels Denemarken een prachtig fietsland. De glooiingen, de schilderachtige dorpjes, continu zicht op water en prachtige uitzichten. We zijn al voor drie uur in Spodsbjerg. Gisteren hadden we bedacht hier te overnachten, maar nu we er zo vroeg zij besluiten we het veer naar het eiland Lolland te nemen. Dat is maar 45 minuten varen, maar dan hoeven we morgenochtend niet meer rekening te houden met veertijden. Aan de overkant bij Tars is bij de jachthaven weer een tentveldje. Je ku nt dan tevens gebruik maken van de voorzieningen van de jachthaven, dus we douchen, doen een klein wasje en duiken daarna lekker weg in de gemeenschapsruimte, waar je ook kunt koken. Het waait nl zo hard dat het erg onrustig aan je oren is om de hele tijd buiten te zijn. Al met al zijn we dus vandaag over 5 eilanden naar het zesde eiland van de dag gegaan. Een heus dagje eilandhoppen dus!

1. Leen Dekker:
    22 juli 2020