Naar Aero met de boot

20 juli 2020 - Ærøskøbing, Denemarken

Vannacht heeft het behoorlijk geregend. Maar als we opstaan is het droog en langzaam breekt de lucht open. We wassen ons in de zee. Toch heerlijk om zo midden in de natuur te kamperen. We hoeven ons niet te haasten want vandaag gaan we naar het eiland Aero en de boot vertrekt om 12.35 uur uit Fynshav en dat is maar 5 km fietsen. De tent is toch goed opgedroogd en omstreeks 10.00 fietsen we door het bos terug naar de weg. We komen nog langs een hunebed met een mooi verhaal. 200 jaar geleden zou een boer stenen nodig hebben gehad en wilde die van het hunebed wegnemen. Dit zou echter onheil brengen en hij werd door de dorpsbewoners gewaarschuwd het niet te doen. Hij lade echter zijn kar vol met stenen van meer dan 100 kilo. Toen de kar vol was ging hij zelf achter de kar lopen om zijn paarden goed aan te sporen. De kar kiepte echter om en de boer werd bedolven onder de stenen en vond de dood.

In Fynshav doen we nog wat inkopen voor de lunch en het ontbijt van morgen. We zijn veel te vroeg en in het zonnetje vullen we onze watervoorraad weer bij en drinken lekker koffie. De Deense regering heeft dit jaar bepaald (ivm corona?) dat voetgangers en fietsers vrij gebruik kunnen maken van de veerboten in de maand juli. Het is een mooie overtocht naar Aero. Een van de eilanden van Denemarken zonder vaste oeververbinding. In Soby meert de veerboot aan en in de haven is een prachtige picknick plaats waar we lunchen. Het eiland is kneuterig en schilderachtig en het fietsen is een groot plezier. Wel gaat het ook hier op en neer. Het hoogste punt van het kleine eiland is 400 meter. Uiteindelijk vinden we weer een prachtige plaats om aan zee te kamperen. We staan hier niet alleen, maar het terrein waar wild gekampeerd mag worden is zo groot dat de paar tentjes erg ver uit elkaar staan. Later op de avond vinden we bij het strand ook nog een toilet. Dat maakt het morgenochtend wat makkelijker, want de omgeving is erg kaal.

Morgen stappen we in Aeroskobing weer op de pont om naar Svendborg op Fyn te varen. Via Tasinge gaan we dan naar Langeland, wat we in de breedte oversteken.

1. Leen Dekker:
    20 juli 2020
    Roept bij mij ook weer leuke herinneringen op, die veerboot 😃👍