Overnatning i det fri

19 juli 2020 - Blomeskobbel, Denemarken

Het wordt tijd Denemarken in te gaan. We pakken dus onze boel in en rekenen af. We mogen van de camping mevrouw de auto bij haar eigen huis neerzetten, vlak naast de camping. Daar blijft hij 2,5 week staan. Autosleutels worden afgegeven en telefoonnummer genoteerd. Dan kunnen we op de fiets stappen en richting Flensburg gaan. Flensburg ligt mooi aan het einde van het Flensburg Fjord. Het is direct al warm en dat is te zien aan de mensen die al gaan zwemmen. Vlak langs het water fietsen we naar de enige brugverbinding tussen Duitsland en Denemarken: een voetgangersbrug. De brug is afgesloten met rood/wit politielint, maar we zien dat andere mensen dat lint toch negeren. We wagen het er dus ook maar op en tillen onze fietsen over het lint Denemarken binnen. Illigaal de grens oversteken, wij weten nu hoe dat voelt! Iets verder is een spitsing en daar stoppen we om een foto te maken. Erik loopt even terug naar de brug. Net als we weer weg willen fietsen komt over het bospad een politieauto aan. We doen net alsof onze neus bloed en fietsen rustig weg....

We fietsen over het 'gendarmstien' een wandelpad van ruim 80 kilometer waarover vroeger de douane patrouilleerde. Het pad gaat later over in een geasfalteerde weg en aan het water drinken we lekker koffie. Het terrein is geaccidenteerd en al met al blijkt aan het einde van de dag dat we nog 500 hoogte meters hebben gemaakt. Via Grasten gaan we richting Sonderborg. Voor Sonderborg komen we eerst langs Dybbol Banke. Hier staat een museum wat herinnert aan de diverse oorlogen die over de grens zijn gevoerd. Een belangrijke slag in 1864 werd door de Denen gewonnen. Wel moest een deel van het gewonnen terrein na de 1e wereldoorlog weer terug gegeven worden aan Duitsland. Dan dalen we af naar Sonderborg en daar lunchen we aan het water met uitzicht op het slot Sonderborg. Het is erg levendig op het water met allerlei zeilboten en speedboten, dus er is veel te zien. Als we Sonderborg doorfietsen valt het ons op dat de terrassen bomvol zitten en hier dus blijkbaar geen afstand gehouden hoeft te worden.

Na Sonderborg fietsen we nog een stuk van de gendarmstien en gaan we door het bos prachtig langs het fjord. We zijn nu op het eiland Als op. In Horuphav pinnen we Deense kronen. Denemarken is weliswaar lid van de EU, maar heeft haar eigen munt behouden, dus wel handig als je toch een beetje contant geld bij je hebt. alhoewel we natuurlijk in het pin-tijdperk leven. Het valt ons op dat het nu langzaam wat rustiger wordt. Er zijn zeker minder fietsers, maar ook het autoverkeer wordt minder. Buitenlanders komen we niet veel tegen. er zijn wel Duitsers en we spotten ook een Nederlander onderweg, maar veel is het niet. Het is de bedoeling dat we vandaag 'wild' gaan kamperen. Denemarken kent 'overnatning i det fri'. In heel Denemarken zijn plaatsen waar wandelaars en fietsers en indien bereikbaar ook voor kanoërs kunnen overnachte. Eenvoudige plaatsen met soms een kampvuurplaats en een tafel, en soms ook een kraan en een droogtoilet. Ook staan er op een groot aantal van die plekken shelters; een soort overkapte overnachtingsplek. Via de app 'shelter' zijn ze makkelijk te vinden.

Wij vinden een werkelijk prachtige plek op een klif aan de Oostzee. We hebben een prachtig uitzicht en zijn verguld dat onze eerste 'wildkampeerplek' gelijk zo prachtig is. We kijken uit op de eilanden Fyn en Aero. Dat laatste eiland is morgen ons reisdoel. We wassen ons in zee en zetten onze stoeltjes op de rand van het klif. Wanneer we ons laatste flesje wijn uit Holland nuttigen, zwemmen er voor onze neus moeder en kind bruinvis in de Oostzee. Zo voelt geluk!

1. Leen Dekker:
    19 juli 2020
    Ziet er weer mooi uit allemaal. Mondmasker voor de vorm of ook echt nodig op de camping?
  2. Jannie en Erik:
    19 juli 2020
    Mondmasker was in Duitsland verplicht in de supermarkt en het toiletgebouw. In Denemarken merkten we vandaag niets van enige coronamaatregel.
  3. Ineke Voortman:
    19 juli 2020
    Wát een gaaf kampeerplekje hebben jullie gevonden, mooi hoor!
    Zit het eiland Langeland ook nog in jullie planning? Veel plezier en een mooie reis gewenst. Groet, Ineke en Hans
  4. Leen Dekker:
    19 juli 2020
    Oh ja, die camping was natuurlijk nog in Duitsland.......
  5. Maria:
    20 juli 2020
    In Dänemark muss man 1Meter Abstand halten und es steht an vielen Lokalen die zugelassenen Personen. Schöne Reise! Maria
  6. Jannie en Erik:
    21 juli 2020
    Es gefallt uns bis her sehr gut. Wass ist Dänemark auch ein schones land!