Weg van de kust

16 juli 2023 - Anklam, Duitsland

De morgen begint met regen, dus we blijven wat langer liggen. Gelukkig is het niet veel en duurt het niet lang, zodat we om 10.00 uur wegfietsen. Vandaag een wat kortere dag van 50 km. We verlaten vandaag de kust om richting Berlijn te gaan. Via Usedom, het plaatsje met dezelfde naam als het eiland, verlaten we via de brug bij Zecherin het eiland. Maar eerst drinken we nog koffie met käsesahnetorte. De brug gaat elke twee uur open en dat duurt dan ca 30 min. Om 12.45 uur gaat hij weer open en het lukt ons om om 12.40 uur de brug over te gaan. We kijken nog wel even als hij open gaat, omdat er vele bootjes liggen te wachten om er door te kunnen.

Dan fietsen we langs de kilometerslange file die er inmiddels is ontstaan, want er zijn weer veel vakantiegangers die naar het eiland willen. Door een mooi bos over een erg goed fietspad, fietsen wij naar Anklam. Ook Anklam is een oude hanzestad. Helaas heeft deze stad wel veel te leiden gehad onder de 2e Wereldoorlog en heeft de DDR tijd de oude gebouwen ook geen goed gedaan. Er staan nog twee mooie kerken en een oude stadspoort.

We kamperen op de watersportcamping. Een leuk klein terreintje aan de Peene. We worden hartelijk ontvangen en drinken eerst een radler, voordat we de tent opzetten. Lekker luieren, vakantiewasje en blog bijwerken. De middag is zo voorbij en we eten in het stadje. De keuze is niet reuze, maar een pizza vinden we altijd lekker en er is plek buiten op het terras. Want ook vandaag is het na de bui van vanmorgen heerlijk weer.

Morgen wacht ons een lange dag. De volgende camping is over ca 100 km. We hebben geprobeerd om eerder een hoteltje te boeken, maar het gebied is heel dun bevolkt en de twee hotels uit het routeboekje zijn beide vanwege vakantie gesloten. Zelfs Air B&B biedt geen oplossing. Dus dat wordt trappen morgen!