Op weg naar Duitsland

29 juni 2023 - Neubörger, Duitsland

Wat zijn we snel deze ochtend! Tentje inpakken, lekker ontbijtje en om 8.30 uur zitten we al op het fietsje. Eerst fietsen we naar Stadskanaal. Vanuit de bossen in een keer door het veengebied, dat is wat saaier. Het lijkt wel of iedereen hier ook minder aandacht heeft voor zijn eigen woonomgeving. Tuinen zien er vaak onverzorgd uit. Bij de Aldi in Stadskanaal de lunch ingeslagen en na Stadkanaal komen we in zuid-oost Groningen. In een keer is het weer anders. Geen lange wegen en alleen maar landbouw, maar afwisselend licht glooiend met bossen en akkers. Langs Onstwedde en Vlagtwede komen we in het stroomdal van de Ruiten Aa.. Wat is het hier mooi fietsen, de natuur is geweldig en het is zo enorm stil. Uiteindelijk komen we bij Boutange. De vesting die tussen 1580 en 1593 gebouwd is om het door de Spanjaarden bezette Groningen tot overgave te dwingen. Pas in 1851 werd de vesting uiteindelijk opgeheven. Vanaf 1967 is men begonnen met de volledige restauratie en nu ligt het er prachtig bij. Vlak na Bourtange gaan we de grens met Duitsland over en komen we in het Emsland. Bij de Ems eten we onze broodje op aan het water. We fietsen een stuk langs de Ems en als we die oversteken komen we langs de restanten van de magneetbaan die hier in 1998 door Siemens is neergezet. Vanaf 2011 is die inmiddels buiten gebruik, maar de zweeftrein kon snelheden van ruim 400 km bereiken. In Wippingen kunnen we bij een Klein winkeltje wat eten halen voor de avond. De  keuze is beperkt, dus het wordt Chili uit blik. We fietsen naar Wally's mini camping. Wally blijkt een dikke ronde Amerikaan te zijn dierst begin met alle regels uit te leggen. Langzaam beginnen wij te snappen waarom zijn camping helemaal leeg is. De camping is alleen toegankelijk voor 55+ en aan die regel voldoen wij volledig. We mogen op een hoekje van het terrein een plekje uitzoeken, want het overige deel is gereserveerd voor caravans en campers. Wally weet nog niet of en wanneer die komen, maar je kunt er maar beter rekening mee houden. Het toiletgebouw wordt voor ons geopend en met de mededeling dat alles nieuw is en hij dat graag zo wil houden wordt zijn klantvriendelijkheid opnieuw tentoongespreid. Mesne zijn toch prachtige wezens. Wij kunnen we van dit soort bijzondere ontmoetingen genieten.. In het toiletgebouw hangen wel 20 tegeltjes met Hollandse wijsheden. Onze lieve heer heeft rare kostgangers.......