Natuurgebieden aaneengeregen

28 juni 2023 - Gasselte, Nederland

Vanochtend regent het. We blijven wat langer in bed en fietsen ook wat later weg. De tent moeten we helaas kletsnat meenemen als we om 10.15 uur wegfietsen. Inmiddels is het dan droog. Eerst fietsen we door het natuurgebied van Havelte. Wat later komen we over het uitgestrekte Dwingelderveld, het grootse heide reservaat van Drenthe. Als we de Beilervaart en het Oranjekanaal zijn overgestoken komen we op het Hijkerveld. Het is uitermate stil. Heel af en toe komen we een fietser of een stel wandelaars tegen. In Hooghalen lunchen we. Na Hooghalen gaan we weer het bos in en komen we bij kamp Westerbork en de radio sterrenwacht.

Door de jaren heen is kamp Westerbork uitgegroeid tot een enorme gedenkplaats. Waar er in onze jeugdjaren alleen de omgebogen spoorrails en een klein gedenkcentrum was, zijn nu de contouren van het complete kamp zichtbaar gemaakt en is er veel digitale informatie. Het blijft bijzonder te bedenken dat 102.000 mensen vanuit dit verzamelkamp zijn weggevoerd naar de vernietigingskampen. Het is indrukwekkend hoeveel mensen heden ten dagen het kamp bezoeken, waaronder vandaag een hele joodse familie die een bezoek brengt aan het kamp. De lessen die daaruit vallen te leren mogen nooit vergeten worden. Ook heden ten dage wordt technieken van manipulatie van mensen nog gebruikt in de wereld om macht uit te oefenen en groepen mensen weg te zetten.

Als we aan de ander kant het herinnerings monument verlaten worden we geconfronteerd met een blokkade van het fietspad. Zeer recent  aangelegd, aan de versheid van de neergelegde bomen te zien, is het fietspad pas deze week geblokkeerd met omgezaagde bomen. Met kunst en vliegwerk lukt het ons de fietsen langs en over de blokkades te krijgen. Onderwijl worden we zo aangevallen door muggen dat we vergeten er een foto van te maken.

Na de bossen van Schoonloo en Grollo belanden we in het stroomgebied van de Drente Aa. Als we in Gasselte aankomen hebben we ruim 70 km gefietst en besluiten we onze tent op camping het Madeliefje neer te zetten. Gasselte heeft geen supermarkt, dus sluiten we deze dag af met een heerlijk pizza.