Naar de Vogezen

30 juli 2021 - Rothau, Frankrijk

Ribeauville – Rothau 53 km

Vandaag gaan we de wijngebieden verlaten en trekken we de Vogezen in. In twee dagen willen we naar de westkant van de Vogezen fietsen en van daaruit door het dal van de Saar Duitsland in fietsen richting het Moezeldal. Dat betekent dat we vandaag moeten klimmen. Eerst fietsen we richting Selestat en dan slaan we linksaf de bergen in. We fietsen eerst over een mooi rustig fietspad. Voor Ville mogen we 4 km over de hoofdweg. Deze is best wel druk, maar er zijn wel fietsstroken. In Ville drinken we koffie en bekijken het plaatsje. Dan klimmen we verder richting Steige. We gaan vandaag over de ‘col de la Steige’. Het klimmen gaat ons goed af en de uitzichten worden allengs mooier. Eenmaal boven op de col kunnen we bij een klein meertje even lekker uitrusten van de inspanningen. Dan dalen we langzaam af via Ranrupt naar Saint Blaise la Roche. Daar pakken we weer een fietsroute op richting Schirmeck. De route brengt ons langs de camping in Rothau. Ook vandaag weer een leuke kleine camping. We zijn er al om 14.00 uur. Ons grondzeil was inmiddels wat smerig geworden, maar die kunnen we wassen in het riviertje achter onze plaats. Als we ons spulletje weer hebben staan kunnen we chillen, want de camping verzorgt het diner vanavond: Hamburger met friet. Het wordt keurig op de plaats gebracht! We drinken vandaag een echte Elzasser wijn. In het gebied waar we vandaag nog door fietsen is de Pinot Noir in opkomst. Die hebben we dus genomen. In Nederland kennen we vooral de Gewurtztraminer en de Riesling uit de Elzas, maar inmiddels hebben ze ook een heel aardige Pinot Noir. Wij hebben een heerlijk dagje en zijn voldoende uitgerust om morgen de col de Donon op te fietsen.

1. Maria:
    31 juli 2021
    Tolle Reisebeschreibungen👍. Ich freue mich jeden Tag darauf. Selber bin ich seit 10 Tagen unterwegs. Heute bin ich in Ishøj, bei Copenhagen. Nachher gehts Richtung Møn.