Langs de Moezel

6 augustus 2021 - Trittenheim, Duitsland

Saarburg – Trittenheim  71 km

Vannacht regen en als we wakker worden regent het nog. We liggen wat langer en dan wordt het droog. Brood halen bij de receptie, lekker ontbijten en om 10.00 uur fietsen we weg. In Saarburg halen we nog een busje gas, want gisteren ging er weer eentje leeg. Dan pakken we de route langs de Saar weer op. Bij Konz komt de Saar in de Moezel en daar gaan wij rechtsaf richting Trier. De stad Trier is een bezoekje waard, dus daar gaan we even van de route af. Het hoogtepunt van Trier is natuurlijk de Porta Nigra, een poort van de oude stadsmuur uit de Romeinse tijd. We drinken er koffie en daarna zoeken we de route weer op. We komen op het fietspad langs de Moezel een bord tegen dat het ‘gespert’ is vanwege hoog water. We gaan er gewoon langs en dat blijkt gelukkig ook te kunnen. Een grijper is net de laatste modder aan het opruimen. Een poosje later komen we bij het punt waar de Kyl de Moezel instroomt. Opnieuw borden dat het ‘gespert’ is. Gelukkig kunnen we er ook hier wel langs, maar je kunt nog goed zien dat er best veel schade is geweest. Langzaam maar zeker fietsen we nu het gebied in waar de druiven geteeld worden langs de Moezel. De dorpjes zien er gezellig uit en overal kun je wijn proeven. Dat kan natuurlijk niet als je nog moet fietsen, dus we fietsen alle wijnkraampjes voorbij. Vanavond komen wij wel weer aan de beurt. In Schweich halen we boodschappen bij de Edeka. Als we buiten komen valt er net een bui, dus we schuilen even onder de overkapping. Voor de rest hebben we een droge dag, dus dat gaat goed. We fietsen dwars door de druivenvelden. Bij Trittenheim vinden we het welletjes en gaan we op de camping staan. Ons spulletje staat zo en we hebben mooi uitzicht op de wijngaarden. Bij de plaatselijke wijnboer halen we een Riesling uit Trittenheim. Die smaakt heerlijk bij onze pasta maaltijd. Al met al een lekker dagje!