Een beestenboel of een boel beesten...?

19 juli 2023 - Niederfinow, Duitsland

Vannacht om 4.00 uur werden we wakker van gerommel bij de tent. We hebben gekeken, maar konden niet direct iets zien en zijn maar weer gaan slapen. Vanmorgen bleek dat er een voortas van Erik, met brood, fruit en yoghurt er in weg was. Was die gestolen....?? Erik vond de tas terug in het bos en de tas was opengemaakt en het brood was 'leeg' gegeten. Het korstje was nog over. De rest van de inhoud van de tas was onaangetast. Wij dachten eerst aan een vos. De buren hadden de echte dader gezien: een wasbeer. Dat verklaarde ook dat hij de tas open had gekregen met zijn voorpootjes.

Gelukkig hadden we nog fruit en yoghurt als ontbijt. De eerstvolgende winkel kwamen we namelijk pas na 40 km tegen volgens het routeboekje.  We fietsen eerst door een mooi glooiend gebied en zien als snel een haasje. Dan komen door het natuurgebied Schorfheid-Chorin. We drinken er ons eerste bakje koffie en eten een mueslireep. We fietsen tussen meertjes door met heel veel vogels. Even later komen we ook door een mooi bos. We zien een konijntje vlak voor ons. We komen een melkfabriekje tegen met een Hofcafe. Daar drinken we een tweede bak koffie en nemen er een puntje taart bij.

In Lunow kunnen we eindelijk boodschappen doen. Daarna dalen we af naar het dal van de Oder. De Oder vormt de grens tussen Duitsland en Polen en is het volgende natuurgebied waar we doorheen fietsen. Het is er erg stil en tijdens de lunch genieten we daarvan. Bij Hohensaaten kunnen we kiezen om de Hanze route te blijven volgen of de route langs de Oder. De Hanzeroute lijkt ons wat mooier dus dat wordt onze keuze. We worden gelijk beloond door een ree wat we zien. Iets verder steken weer twee oortje boven het graan uit. Nee het zijn vier oortjes. En als je weg gaan blijken er ook nog eens twee jonge reetjes bij te zijn. Een hele familie.

We willen naar de camping in Niedefinow, iets buiten de route. We mogen daarvoor nog even een handig bruggetje over met de fiets. Dan komen we eerst langs de oudste en de nieuwste scheerlift van Duitsland. De oude lift is in 1934 in gebruik genomen en verbindt de Oder met het Oder-Havelkanaal. De scheepsverbinding tussen Berlijn en de havenstad Szczecin in Polen. Vorig jaar oktober is een nieuwe lift in gebruik genomen die beduidend groter is. Wij staan er een poosje bij te kijken en zien ze beide in werking. Een imposant staaltje bouwkunst! Dan fietsen we door naar de camping. Dit blijkt een leuk klein campinkje te zijn met veel grappige voorzieningen. Het is een beetje rommelig, maar daardoor ook heel gezellig. We worden gezellig ontvangen en vinden een fijn plekje. De pastamaaltijd gaat er goed in.