Als een Ferrari naar Enzo Ferrari

24 augustus 2019 - Modena, Italië

Vandaag rijden we de Appenijnen uit. Dat betekent afdalen! Maar eerst halen we nog even wat boodschappen in Zocca. Daar krijgen we wat moppers van Italiaanse chauffeurs omdat we tegen het verkeer inrijden bij een weg met eenrichtingsverkeer. Dan beginnen we met afdalen. Maar liefst 30 km is het vrijwel constant afdalen. Af en toe moeten we nog een klein hobbeltje nemen, maar voor de rest gaat het naar beneden. Wel lekker voor Jannie want ze heeft wat last van haar maag en voelt zich niet superfit. We komen tientallen wielrenners tegen die op hun vrije zaterdag omhoog fietsen. Eenmaal beneden is het voor het eerst sinds 5 weken vlak. Een rare ervaring, maar wel erg lekker. We fietsen door naar Modena waar we rond 13.00 uur aankomen. Dan gaan we eerst in het park even picknicken. Modena is de geboortestad van Enzo Ferrari en er is een museum aan hem gewijd. Daar wil Erik natuurlijk graag naar toe. Er staan in het museum een paar mooie exemplaren en er wordt een overzicht gegeven van zijn leven. Ook wordt er over de gehele breedte van de museummuur een film over hem vertoond. In de ‘oude’ werkplaats kun je de ontwikkeling van de motoren zien. Van 1 cilinder naar de V12 motoren. De camping van Modena wordt sterk afgeraden vanwege onveiligheid (Gipsy’s)  en daarom moeten we 12 km westwaarts naar een camping van een caravanclub fietsen. Het is even zoeken, maar uiteindelijk vinden we het. Eigenlijk is de camping een grote stalling van campers en caravans, dus ook niet veel soeps. Maar verder is het wel redelijk netjes. Wanneer we dit blog aan het schrijven zijn onweert het op zijn Italiaans. Morgen wordt het wederom goed weer dus we nemen het maar voor lief.