Vlakke weg, een beetje saai?

25 augustus 2019 - Bagnolo San Vito, Italië

Na een regenachtige nacht, zei Erik: ‘het enige mooie aan dit soort campings is het wegrijden’. Dat deden we dus om 8.30 uur. Eerst terug naar Modena. Bij de Lidl lekker brood kopen, want het echte Italiaanse brood kan ons niet helemaal bekoren. Dan fietsen we langs de Maserati fabriek de stad uit. Erik verlekkert zich nog een keer. Vandaag een hele vlakke etappe. Het landschap is dus niet echt voor de oh’s en ah’s. Het lijkt wel een beetje of we thuis fietsen. Dijkjes, rivieren enz. In 2012 is Noord Italië getroffen door een aardbeving. Op 20 en 29 mei waren de aardbevingen. In totaal zijn ruim 400 aardschokken gemeten. 29 mei lag het episch centrum onder Modena. In de stad zelf hebben we daar eigenlijk niets meer van gezien, maar buiten de stad staan erg veel ingestorte huizen. Het is indrukwekkend om te zien wat het natuurgeweld aanricht. Het moet voor de mensen verschrikkelijk zijn geweest om dit mee te maken. Gelukkig is er ook al veel hersteld en wordt er nog steeds gebouwd (zie foto van het stadje Concordia met alle bouwkranen). Het weer heeft zich weer helemaal hersteld en het is weer ruim 30 graden. In dit deel van Italie is het slecht gesteld met het aantal campings, dus moeten we vandaag 95 km fietsen voor een kampeerplek.  In Nederland is het heel gewoon om te kamperen bij de boer. In Italie hebben de boeren vaak een paar kamers te huur en geen camping. Vanavond slapen we echter wel bij een Agriturismo. Deze heeft 5 kamers, maar heeft ook een deel van de tuin geschikt gemaakt voor fietskampeerders. Ze liggen nl aan de wat drukker befietste route van uit Nederland naar Rome. Ze hebben het leuk ingericht met zelfs fietsgereedschap! Ook hebben ze een heerlijk zwembad. Wij zijn de enige kampeerders vannacht en genieten van alle voorzieningen en de rust. Het eten smaakt met een flesje plaatselijke 'lugana'. In ieder geval een heel wat lekkerder plekje dan afgelopen nacht. 's Avonds loopt er nog een zoetwater kreeft voor onze tent, zeker even uit de rivier gekropen. Dat maakt onze reis ook zo leuk. Het is altijd afwachten wat je aantreft en elke keer anders. Morgen fietsen we naar het Gardameer. We hebben nu een aantal fikse fietsdagen achter de rug, dus tijd dat we daar weer eens even ‘vakantie’ gaan houden.

1. Jolanda:
    26 augustus 2019
    Ja wat de natuur kan aanrichten is inderdaad indrukwekkend. Je wordt er even stil van. Mensen die alles kwijt zijn. Wel eens gehoord of men daar in Italië voor verzekerd is?
    Orkaan irma's gevolgen hebben wij ook gezien in USA. Daar waren de meeste mensen echt alles kwijt omdat ze niet verzekerd waren.
  2. Jannie en Erik:
    26 augustus 2019
    Of het verzekerd was weten we niet. Wel hebben we ook veel mooie nieuwe huizen gezien die naast het ongestorte huis waren gebouwd. Dus veel mensen met schade hebben een nieuw huis kunnen bouwen.