Nog 1 keer de Apennijnen over

23 augustus 2019 - Zocca, Italië

Sinds vannacht trekt er een storing over. Om 4.30 uur begon het te onweren. Maar we mogen eerst ontbijten. Er wordt een enorm ontbijt geserveerd. De keuze is reuze en lekker. Verse vruchtensappen, eigen gemaakte jams, vers fruitsalade, eitjes, koffie, thee, warme melk, koude melk, koekjes, muffins, donuts, te veel om op te noemen. We gaan er uitgebreid voor zitten en genieten dat dit allemaal voor ons is gemaakt. Dan pakken we de fietsen op en om 9.00 uur nemen we afscheid. Het drupt nog een beetje, dus hebben we voor het eerst sinds weken onze regenjasjes aan. Het dal is erg smal en het is mooi te zien hoe ze er een weg en een spoorlijn door hebben gekregen, terwijl er ook een rivier stroomt. We dalen langzaam af naar Porretta. Even voorbij Porretta is het afdalen gebeurt en mogen we gaan klimmen. We hebben gezien dat we van 325 m naar 895 m mogen klimmen. Op de kaart staan vele haarspelbochten, dus we vrezen het ergste. Gelukkig valt het mee en is het hellingspercentage niet te steil. Wel duurt de klim 14 km. Vlak voor we boven zijn komen we bij een hostello waar we cappuccino willen drinken. Dan moet eerst iedereen erbij komen, want er zit ergens kortsluiting. Gelukkig lukt het de oorzaak te vinden en de cappuccino smaakt heerlijk. De weg is rustig en er zijn mooie uitzichten. Het zijn onze laatste klimmen in de Apennijnen, want morgen mogen we voornamelijk afdalen naar de Po vlakte. Als we over het hoogste punt heen zijn, gaan we lunchen. Na de lunch mogen we nog 15 km en die blijken lastig. Althans wij hebben niet zoveel zin meer in steeds een stukje naar beneden en dan weer omhoog. Als we uiteindelijk aankomen in Zocca, onze eindbestemming voor vandaag, is de supermarkt nog dicht. Die gaat pas om 16.00 uur open en we willen geen half uur wachten, want het dreigt te gaan onweren. We fietsen dus naar de camping (nog een lekker klimmetje van 10%) en wanneer we daar zijn stort de regen uit de hemel. Inmiddels hebben we ruim 4000 km gefietst deze reis. Op deze eco camping kun je echter ook vegetarisch eten, dus bestellen we het menu voor vanavond. Hoeven we ook niet meer terug naar de winkel. Het wordt droog en we installeren ons. Het menu smaakt daarna heerlijk en de avond wordt benut voor het schrijven van dit blog en lekker lezen.