Een zonnige dag

11 september 2019 - Ellwangen (Jagst), Duitsland

Het is ons weer niet gelukt om de tent in de ochtendzon te krijgen. Onze tent is kletsnat van de condens en we staan precies in de schaduw van een boom. De andere tentjes op het trekkersveldje staan natuurlijk wel in de zon. Dit probleem hebben wij na al die weken nog steeds niet goed onder controle. De broodjes van de Lidl smaken goed bij het ontbijt en met een sinasappeltje, thee en yoghurt is het een ontbijt op hotel niveau.

De tent wordt kletsnat ingepakt. Maar het zonnetje schijnt wel heerlijk en al is het nog niet heel warm, de lange broek gaat al uit voordat we op de fiets stappen. We fietsen vandaag over de Schwabische Alb. Een hoogvlakte op de grens van Bayern en Baden-Wurtenberg. Wij verklaren vandaag dhr. Reitsma tot beste fietsroutemaker. Helaas heeft hij maar 1 route gemaakt, die naar Rome, maar hij snapt uitstekend hoe je een mooie fietsroute maakt. We fietsen afwisselend over verharde en half verharde wegen. Overal zijn mooie voorzieningen onderweg en onze route is werkelijk prachtig. We golven op en neer door het land, maar volgen vooral rivierdalen, waardoor het klimgehalte binnen de perken blijft. Met het mooie zonnetje en een temperatuur die stijgt naar zo’n 20 graden zijn wij helemaal in ons element. Bij de koffiepauze kunnen de dichte schoenen dan ook weer omgewisseld worden voor de sandalen.  Even later komen we door Neresheim. Jullie vast wel bekend om de enorme Abdij die er staat. Tijdens de lunch leggen we de tent te drogen, zodat we straks op de camping de tent gelijk droog op kunnen zetten. Het grondzeil kunnen we zelfs gewoon op de weg leggen.  Er komt toch niemand langs. Op onze route gaan we onder de A7 door, de snelweg die ons al met regelmaat van en naar de wintersport heeft gebracht. In Ellwangen gaan we op de Azur camping staan. Een lekker plekje in de zon en we hebben weer geprobeerd de tent zo neer te zetten dat we morgenochtend ook de eerste zonnestraaltjes meepakken. Dan gaan we Ellwangen in om de boodschappen te scoren en het blijkt een leuk gezellig stadje te zijn. Vanavond konden we gewoon lekker buiten koken en brengen de avond na het eten door met onze buurvrouw Marije. Een jonge vrouw die in haar eentje naar Rome fietst. Ze is erg bereisd en heeft al veel van de wereld gezien in onder andere Afrika en Zuid Amerika. Andersom heeft ze ook een bepaalde onnozelheid, wat tot een geanimeerd gesprek leidt. De avond vliegt om en de temperatuur is zo goed, dat we met goede kleding gewoon lekker buiten kunnen blijven zitten. Al met al een mooi nazomer dagje.