Vaarwel Florence, we gaan de Apennijnen weer in

22 augustus 2019 - Pracchia, Italië

Vandaag gaan we afscheid nemen van Florence. Misschien doen we de stad tekort met ons korte bezoek, maar wij hebben er vrede mee. Wellicht komen we nog eens terug wanneer het koeler is en we er meer tijd voor over hebben om de musea te bezoeken. Florence is een echte fietsstad hebben we al gemeld en zo kunnen we ook op een mooie manier langs de Arno de stad uitfietsen. We fietsen nog langs het zwaarbewaakte Amerikaanse Consulaat. Ook is het lekker vlak de eerste 20 km. Dan krijgen we een paar ‘hobbels’ en daarna is het tot Pistoia weer vlak. Pistoia is een onverwachte mooie stad. Bovendien zijn er niet of nauwelijks toeristen en dat maakt dat je alle tijd hebt om bv het mooie plein te bekijken. In onze ooghoek zien we op de hoek van het plein een gelato, dus….. twee ijsjes worden gekocht. Op het plein worden we aangesproken door twee Italianen die belangstelling hebben voor onze fietsen. Ze spreken geen woord Engels, maar toch lukt het ons te converseren. Er wordt zelfs een foto gemaakt van de fiets. Vooral de riem en de Pinion versnelling hebben hun interesse. Na Pistoia moeten we gaan klimmen. Van 70 meter hoogte in 8 km naar 730 meter hoogte. We moeten echt diep in onze krachten want het is steil. Normaal eten we nooit in de klim, maar deze is zo lang en gezien het tijdstip eten we toch onze broodjes om 14.30 uur maar op. Als we eenmaal zitten smaken ze ook goed en merken we dat ons lichaam de voeding wel kan waarderen. Inmiddels verandert het weer. Het snoeiwarme weer wordt verdreven en de temperatuur zakt naar ca 25 graden. We voelen zelfs driedruppels regen. Na de lunch mogen we nog 3 km klimmen, maar ook dit klusje wordt geklaard en daarna mogen we langs de rivier langzaam naar beneden. In Pracchia hebben we een B&B geboekt. In dit deel is nl geen camping op fietsafstand van de route. We worden met open armen in rasecht Italiaans ontvangen. Een gezellige kamer is ons deel en we nestelen ons lekker. De gisteren gekregen routeboekjes worden bestudeerd en de krant wordt weer eens gedownload. Lekker relaxen dus. Het diner wordt genuttigd in het plaatselijke buurthuis annex pizzeria. We nemen het Toscaans voorgerecht en een pizza. In de middel of nowhere worden we bedient door een enthousiaste serveerster die al veel van de wereld gezien blijkt te hebben. Wij hebben een leuke avond met het kijken naar de autochtone bezoekers en ons eten. Bij terugkomst duikt Jannie in een boek en wordt Feijenoord nog gekeken en de 3-0 winst op Hapoel Be'er Sheva brengt een grote lach op Erik’s gezicht. Die slaapt dus lekker vannacht.