Prachtig weer

12 juli 2019 - Varilhes, Frankrijk

Ons brood wordt vandaag op de plaats bezorgt door de campingbeheerder, wat een service! Om 9.15 stappen we op en mogen we gelijk gaan klimmen. Daarna komen we op een stuk wat als een achtbaan op en neer gaat met stijgingspercentages tot 15%. Korte klimmetjes, maar erg heftig. Blijkbaar beginnen onze spiertje inmiddels te wennen, want ze protesteren niet. Na dit stuk klimmen we naar boven in de middel of nowhere. We hebben al twee dagen geen Nederlander gezien en dan opeens staat er zomaar boven op de helling een Nederlandse auto met caravan. Beneden staat een huis, dus daar zal wel familie wonen, maar voor ons een bijzondere ervaring. Eenmaal boven worden we ook vandaag weer beloond met een schitterend uitzicht. Tientallen kilometers kun je soms wegkijken. Na dit mooie stuk mogen we maar liefst 6 km dalen. Heerlijk rustig door een mooi bos. Beneden aangekomen is het nog een klein stukje naar de grotten van Le Mas d’Azil. Hier heeft de Arize een 420 meter lange grot uitgeslepen. Aan de ene kant 65 meter hoog en aan de andere kant 8 meter. Hier zijn prehistorische vondsten gedaan. En de weg gaat dwars door de grot. Op een foto kun je Erik in de verte herkennen. Dit geeft een indruk van de omvang. Wij drinken eerst koffie bij de ingang en zijn helemaal geïmponeerd. Wat een schoonheid van de natuur. Eenmaal door de grot heen halen we in het dorpje boodschappen. Dan mogen we weer omhoog. Eerst langs een beekje en later in een vallei. We klimmen heel geleidelijk, maar het gaat wel 10 km omhoog. Eenmaal boven gaan we dan maar eens lunchen. Daar overleggen we of wel of niet naar Foix zullen gaan, een kleine omweg. Blijkbaar zijn wij toch meer van het fietsen en de natuur, dan van de cultuur, want besluiten Foix te laten voor wat het is. In Varilhes gaan we naar de camping. Tussen de middag nog de mooie website bekeken. Helaas blijkt de camping niet meer open. We spreken daar nog een fietser. Hij blijkt uit Argentinië te komen en oa in Marokko, Senegal, Portugal, Spanje en Italië gefietst te hebben en is al 8 maanden onderweg. En alhoewel wij hem nog redelijk van omvang vinden vertelt hij ons trots dat hij 22 kilo is afgevallen. Aan zijn omvang nu te zien is hij dan tonnetje rond begonnen aan zijn tocht. Een mooie ontmoeting!

Maar nu nog een andere camping. Gelukkig biedt onze campingapp Archies uitkomst. Een geweldige app met ruim 35.000 campings in heel Europa. We hebben geluk. De app geeft aan dat slechts 3 km buiten onze route een camping is. Het blijkt een mooie camping te zijn, dus tentje opzetten en weer even lekker afkoelen in het zwembad, want ook vandaag hebben weer zon en 29 graden. Van Mark vernemen we dat er in Olst noodweer is geweest met ondergelopen straten.

1. Jolanda:
    12 juli 2019
    Fiets je nu steeds tussen het andere verkeer? Lijkt me soms wat angstig.

Wat lijkt me die route die jullie gefietst hebben door de grot geweldig. Moooooie foto's zeg.

Succes verder. Enne Hans geniet ook mee, hij vind het ook leuk om te lezen.
  2. Jannie en Erik:
    12 juli 2019
    We fietsen wel gewoon over de openbare weg. Maar die is meestal zo leeg dat je per half uur een auto tegenkomt. Daarbij is de Fransman echt een heer in het verkeer en blijft keurig achter je tot hij er langs kan en gaat dan heel ruim om je heen.