Het Maasdal uit

12 juni 2019 - Varennes-en-Argonne, Frankrijk

We hadden geen bereik vannacht vandaar dat het blog van gisteren pas vandaag gepost kon worden. Zal wel eens vaker voor kunnen gaan komen als we in dun bevolkte gebieden zitten.

Vannacht om 24.00 uur is het gaan regenen en als we wakker worden regent het nog. We blijven dus lekker liggen en lezen wat. Aangezien er geen bakker in het dorp zit bestaat ons ontbijt uit een mueslireep, banaan en thee. Om 10.00 uur wordt het droog en pakken we in. We fietsen eerst naar Stenay en halen brood bij de Lidl. Ons verlate ontbijt bestaande uit een koffiebroodje wordt in het park van Stenay met een bakje koffie genuttigd. Dan fietsen we ons laatste stukje Maasdal. Door het onstabiele weer waait de wind nog steeds uit het zuidwesten en vandaag tikt ie weer windkracht 4 aan, dus we mogen weer buffelen. Bij Dun sur Meuse verlaten we definitief het Maasdal en klimmen de heuvels in van de Argonne. Het is gedaan met het luie fietsen. Vanaf nu gaat het op en neer en vandaag ook nog eens lekker wind tegen. Wie Noord Frankrijk een beetje kent weet dat de graanschuur van Frankrijk behoorlijk kaal is dus de wind lekker zijn gang kan gaan. We fietsen ook een gebied binnen waar in de eerste wereldoorlog zwaar gevochten is. Vorig jaar hebben we de fietsroute langs de frontlinie gefietst en in het 100 jarige bestaan van de vrede kunnen zien wat een afschuwelijke oorlog dat is geweest, waar we op school maar weinig van meekrijgen. Hier werden mensen echt als kanonnen voer gebruikt. We komen langs Romagne sur Montfaucon, waar de grootste Amerikaans begraafplaats van Europa ligt, die ook na 100 jaar nog steeds perfect onderhouden wordt. De begraafplaats is zo groot dat de weg er dwars tussendoor gaat. Tijdens de lunch drogen we ons grondzeil even. Elke paar kilometer zijn hier herinneringen aan de oorlog. Ook komen we langs twee Duitse begraafplaatsen. We beseffen ons maar eens weer hoe fijn het is dat wij hier in alle vrijheid kunnen fietsen, terwijl zoveel mensen hier het leven lieten. We kamperen vandaag in Varennes en Argonne. Een camping waar we vorig jaar ook hebben gestaan en met goede wifi en andere voorzieningen voor fietsers. Ook in Varennes is een groot monument ter nagedachtenis aan de Amerikaanse gevallenen, waar al 100 jaar de eeuwige vlam brandt.