Lekkere zon en harde wind op weg naar de Brennerpas

3 september 2019 - Sterzing, Italië

Als we wakker worden is de bewolking verdwenen en schijnt de zon. Helaas nog niet op de camping die geen ochtendzon krijgt. Onze tent is zeiknat, aan de buitenkant van de regen en aan de binnenkant van de condens. Maar opgewekt gaat Erik broodjes halen in het dorp en maakt Jannie het ontbijt.  We ontbijten met een prachtig uitzicht. Het is nog wel fris, maar als we op de fiets zitten komen we in de zon en peddelen we heerlijk langs de rivier. Richting Brixen stijgt het niet hard, dus we fietsen gemakkelijk. Brixen is een mooi stadje en we halen er heerlijke koffiekoeken. Tijdens de koffie drogen we vast het grondzeil, zodat we een droge ondergrond hebben straks op de camping. De Tiroler kleding kun je hier overal kopen en de Italiaanse taal hoor je nauwelijks meer. Na Brixen wordt het parcours geaccidenteerde. En al gauw krijgt Erik de smoor in. Het lijkt wel of de Italianen hun best doen om de fietsers zoveel mogelijk te laten lijden. Daar waar de autobaan, de gewone weg en de trein gewoon geleidelijk naar boven gaan, zoeken ze voor de fietsers de meest ingewikkelde bobbels op. Je gaat 50 meter omhoog en weer 48 naar beneden. En dan ook steeds van die korte hellinkjes tussen de 10-15%. Je trapt je helemaal het apezuur. Daarbij waait er ook nog eens een harde wind (kracht 3-4) die we vandaag tegen hebben. Kortom het is zwoegen. Jannie is het gezeur van Erik beu en gebiedt hem slechts te schelden buiten haar gehoorafstand. Gelukkig zijn de uitzichten prachtig, met sneeuw op de toppen,  en het laatste stuk voor de camping is zelfs gewoon een stuk vals plat, wat dan weer lekker fietst. Bij Sterzing gaan we naar de Spar en fietsen dan naar de camping in Casatela, die een alleraardigst tentenveldje heeft. We hebben zelfs een picknickbank tot onze beschikking. We laten de tent lekker opdrogen in de harde wind en het zonnetje. Dus ons huisje is weer heerlijk droog. We zitten op 1000 meter hoogte en het beloofd een koude nacht te worden. Na de pasta en de koffie met chocola, kruipen we dan ook lekker de tent in. Dat is dan wel weer knus. Grappig om te merken dat je een paar dagen terug nog in de hitte zat en je je nu weer snel aanpast aan de andere temperaturen. Morgen het laatste stuk van de Brenner en dan afdalen naar Innsbruck. Nog even genieten van de mooie zon morgen, want de dagen daarna wordt er wel erg vervelend weer voorspeld. We hopen dat de heren weersvoorspellers het bij het verkeerde eind hebben.

1. Jolanda:
    3 september 2019
    En is er al een besluit gevallen of er terug naar huis gefietst wordt of toch iets anders?
  2. Jannie en Erik:
    4 september 2019
    We hebben besloten om naar huis te fietsen . Maar we vinden het nog heel fijn om onderweg te zijn .