Een korte etappe

8 juli 2019 - Bagnères-de-Bigorre, Frankrijk

Zachtjes tikt de regen tegen ons tentdoek aan als we wakker worden. Lekker omdraaien dus en nog even lekker luieren en lezen. Om 9.00 uur is het droog en staan we op. Ritueel van oppakken en ontbijt wordt weer afgedraaid en om 10.30 uur fietsen we naar Lourdes. We parkeren onze fietsen naast de basiliek en lopen rond en gaan natuurlijk ook bij de grot kijken. Alhoewel wij het gevoel hebben dat het iets rustiger is dan 20 jaar geleden, blijft het bijzonder te zien dat mensen uit de hele wereld hier naartoe komen voor steun en vertroosting. Iedereen moet zelf maar uitmaken of het nu het toppunt van devotie is of een commerciële kermis. Wij hebben het antwoord niet. Maar een bijzondere plek is het zeker! Vanuit Lourdes gaan we op pad voor de tweede Pyreneeën etappe. Door het bezoek aan Lourdes vandaag een korte, maar daardoor zeker niet minder interessante etappe. We fietsen door het dal van de Neez omhoog. We moeten naar bijna 800 meter hoogte klimmen. Hierdoor is fietsen in de bergen nu juist zo mooi. Geen korte klimmetjes, maar 11 km klimmen. Soms maar 2 tot 3% op ander momenten tot 12%, maar steeds omhoog. Dan ben je inclusief pauzes zo’n 2 uur bezig. Om boven te komen. Genietend van het smalle weggetje, het mooi riviertje en natuurlijk de prachtige uitzichten. Alhoewel het onstabiel is in de lucht en er heel af en toe een spettertje uit de lucht komt, zitten de wolken hoger en kunnen we meer zien dan gisteren. Op het hoogste punt van de route lunchen we. Daar merken we dat zelfs het brood dat we in Lourdes hebben gekocht een grot bevat. Daarna beginnen we aan de afdaling en heel bijzonder staat er echt in de midle of nowhere zomaar een ziekenhuis. We dalen af naar Bagneres-de-Bigorre. Finishplaats van de 12etouretappe van dit jaar en, zoals ze dat hier zeggen, aan de voet van de Tourmalet. We zijn precies op tijd bij de supermarkt, want nu begint het te regenen. We doen gelijk dus maar even inkopen. Voor morgen wordt er regen voorspeld en aangezien de volgende etappe van ons ook weer vele mooie uitzichten beloofd, besluiten we dan morgen hier lekker te blijven. Woensdag wordt er beter weer voorspeld en dan fietsen we weer verder.

1. Evert Feith:
    9 juli 2019
    Het blijft superleuk om jullie, dagelijkse, reisverhaaltjes te lezen! Aangenaam om te lezen en erg leuk geschreven! Ik begin er naar uit te kijken merk ik dus ga zo door! Heel veel plezier en bonheur!!
    Hartelijke groet, Evert
  2. Jannie en Erik: